No Wave - Η μουσική δεν έχει όρια ούτε Κτήτορες

            Με αφορμή επετείους, αναδρομές, μέρες βροχής, μέρες πολιτικής ορθότητας και ανήθικης πατρότητας, ότι δηλαδή κατέχουμε σαν άνθρωποι, πολίτες  και ταγοί το αλάθητο, σκέφτηκα ότι όλα σ’ αυτόν τον κόσμο αίρονται και αξιολογούνται από την αρχή ξανά και ξανά μέχρι να «ξυπνήσουμε» και να καταλάβουμε ότι η αμφισβήτηση και το «λάθος» οδηγεί στο ξέφωτο της κάθαρσης και της δημιουργίας.
Στην μουσική τουλάχιστον, πέρα από είδη, εποχές και κανόνες από τα μέσα του ’70 και μετά δημιουργήθηκε μια νέα τάξη μουσικών και αντίληψης που ανέτρεψε δόγματα, φόρμες και ικανότητες. 
Έτσι δημιουργήθηκαν «έργα» που οι φωτισμένοι κριτικοί αδυνατούσαν να τα κατατάξουν και να εντάξουν στα ήδη υπάρχοντα.

Από τους πρώτους που διέγνωσαν και προώθησαν αυτή την «ανορθοδοξία» ήταν ο Brian Eno. ο μετέπειτα πατέρας του ambient, που στο αχαρτογράφητο και άδηλο τοπίο της μουσικής τέχνης επιμελήθηκε στα 1978 την σημαντική συλλογή του νέου ύφους “No New York” που ήταν η αρχή της αμφισβήτησης, όπου η μουσική μείξη Jazz, Rock, soul, Funk, Disco, Punk, New Wave, αυτοσχεδιασμού αλλά και του μετέπειτα ethnic μπορεί να συνθέσει ένα «περίεργο» αμάλγαμα που παίρνει κάθε φορά σάρκα και οστά από το όραμα και την φαντασία του κάθε μουσικού. Μια νέα στροφή –για άλλους διαστροφή- είχε ήδη «γεννηθεί», το “No Wave”.

Αλλά για να μην κουράζω με περιττές πληροφορίες παρά μόνο με διεγερτική μουσική, διάλεξα 13 «ανορθόδοξα» τραγούδια από διάφορα  albums, EPs & singles  που τα περισσότερα δεν πέρασαν ούτε καν  την κλειδαρότρυπα της δημοσιότητας  αλλά άφησαν το στίγμα τους με τον ένα τρόπο ή τον άλλο στις μετέπειτα γενιές που στην εποχή του internet και της ψηφιακής υπογραφής έμαθαν να «σπάνε» τα στερεότυπα μέσα από το «ποντίκι» του υπολογιστή τους.

Εδώ μάλλον βρίσκονται τα «μεταλλαγμένα ποντίκια» που βλέπουμε στις οθόνες των υπολογιστών θαυμάζοντας την αναμόρφωση και πρωτοπορία που έφερε η σύγχρονη ηλεκτρονική εποχή και μουσική.
Δειγματοληπτικά και καθόλου δογματικά θα επιχειρήσω να καλύψω ένα μικρό ηχητικό φάσμα από την ανήσυχη αυτή δεκαετία, μεταξύ 1977 έως 1986.

1.  Gary Wilson – Chromium Bitch-1977  from “You Think You Really Know Me” 

Ο Gary Wilson ως γνήσιο τέκνο της περιθωρίου της Νέας Υόρκης και «εξωσχολικός» μαθητής του John Cage κλείστηκε στα μέσα του ’70 στο υπόγειο του πατρικού του στην Νέα Υόρκη και συνέθεσε, έπαιξε, τραγούδησε, τύπωσε και διένεμε με τον δικό του τρόπο τον δίσκο «You Think You Really Know Me»-1977 μέχρι να τον ανακαλύψουν ως μουσικό, performer και ηθοποιό στην δεκαετία του ’90 ο Beck και άλλοι σύγχρονοι αναμορφωτές και προστάκτες της νέας χιλιετίας.

Video Url

 

2. Lizzy Mercier Descloux – fire-1979  from “Press Color” 

Η Γαλλίδα Lizzy Mercier Descloux βρέθηκε στην ανερχόμενη πανκ σκηνή της Νέας Υόρκης του ’70 να κάνει την ζωγράφο, συγγραφέα, μουσικό και  δημοσιογράφο παίρνοντας συνεντεύξεις από την Patti Smith, τους Television  και κάνοντας περιστασιακή σχέση με τον Richard Hell πριν τυπώσει στην ανεξάρτητη Ze Records το δικό της “Press Color” -1979  όπου  αποδομεί  με τον δικό της χορευτικό τρόπο αλά Gang of  Four το “Fire” του Arthur Brown.

Video Url

 

3. Daisuck & Prostitute –Frogs -1980 single

Μόνο ως τσουνάμι μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τον πειραματικό post-punk ήχο των Γιαπωνέζων  Daisuck & Prostitute που κάνουν όλη την Αμερικάνικη σκηνή και τους Sonic Youth ν’ ακούγονται «ξεκούρδιστοι».

Video Url

 

4. Lemon Kittens – P.V.S. -1980 from “We Buy A Hammer For Daddy”

Εκεί που ο σουρεαλισμός στην μουσική συναντά τον Cpt. Beefheart  του  “Trout Mask Replica” και τον πειραματικό κόσμο του Robert Fripp, βρίσκουμε το ντουέτο των Lemon Kittens (Karl Blake & Danielle Dax) 

Video Url

 

5. Clock DVA – 4 Hours –1981 single from “Thirst”

Οι Clock DVA του Adi Newton από το βιομηχανικό Sheffield μέχρι το 1980 «έφτιαχναν» αντί-μουσική ή όπως έλεγε ο Newton, Adi-music. Το 1981 κυκλοφορούν το  πολυμορφικό “Thirst” 
που το ΝΜΕ το κατατάσσει στα καλύτερα άλμπουμ της δεκαετίας του ’80. 
Το single “4 Hours”  θα μπορούσαν να  το είχαν κυκλοφορήσει και οι Joy Division αν ο Ian Curtis ήταν βραχνός και είχαν σαξόφωνο.

Video Url

 

6. Rip Rig + Panic –The Blue Blue Third-1981 from “God”

Παίρνοντας τ’ όνομά τους από το γνωστό Jazz άλμπουμ “ Rip Rig + Panic” του Roland Kirk και έχοντας μουσικούς στις τάξεις τους όπως η Neneh Cherry και τον διάσημο  τρομπετίστα Don  Cherry, το avant-jazz, post-punk ethnic σχήμα των Rip Rig + Panic είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση, πολύχρωμη και πολυσπερματική.  Το “The Blue Blue Third” που διάλεξα από το πρώτο τους άλμπουμ “God”, αν δεν το είχαν γράψει οι ίδιοι θα έπαιρνα όρκο ότι είναι διασκευή από «ξεχασμένο» κομμάτι του Μάνου Χατζιδάκι.

Video Url

7. Social Climbers -Chris And Debbie-1981 from “Social Climbers”

Πως θα ήταν μια συνεργασία των Steely Dan με τον David Byrne  να προβάρουν riff  των Police και να τ’ αφιερώνουν στους Blondie(Chris And Debbie); 
Το τρίο των Νεοϋορκέζων No-wavers  Social Climbers  (Dick Connette, Jean Seton Shaw, Mark Bingham) «άφησε» μόνο ένα ομώνυμο άλμπουμ πριν χαθεί στα 1981με ευαίσθητη δομή, μελαγχολία και απορία στο εξώφυλλο.

Video Url

 

8. 23 Skidoo – Quiet Pillage from -1982 from “Seven Songs”

Αν δεν υπήρχαν οι 23 Skidoo ή οι Savage Republic να αναμείξουν την μπητ λογοτεχνία με την ηλεκτρονική μουσική, τα εθνικ ιδιώματα με την jazz, το funk και το post-wave δεν θα είχαμε συγκροτήματα όπως οι Godspeed You! Black Emperor ή τους Boards of Canada. Οι πρωτοπόροι 23 Skidoo θα μπορούσαν σήμερα να χαρακτηριστούν post-Industrial Funk αλλά οι «ατυχείς» ετικέτες ξεπερνιούνται από την ίδια την μουσική τους έμπνευση.  

Video Url

 

9. Love Of Life Orchestra – Siberia -1982 from “Casino EP”

Από την «υπόγεια» σκηνή της Νέας Υόρκης ένα ακόμη «άσημο» όνομα οι Love Of Life Orchestra ή L.O.L.O. του πολυοργανίστα και πολυπράγμωνα Peter Gordon όπου το no-wave βρίσκει τον εκφραστή του σε όλες τις διαστάσεις και τα γεωγραφικά πλάτη του πλανήτη. Από τους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκη ως τις στέπες της  Siberia.

Video Url

 

10. The (Hypothetical) Prophets – Back to the Burner -1982 from “Around The World With The Prophets”

Η συνεργασία –στις αρχές του ’80- του Γάλλου ηλεκτρονικού και σχεδιαστή οπτικών εφέ  Bernard Szajner με τον άγγλο παραγωγό Karel Beer είχε σαν αποτέλεσμα το παροδικό σχήμα των The (Hypothetical) Prophets που άφησαν στα 1982 ένα σημαντικό εγχείρημα πάνω στο new-wave, post-wave ή cold-wave  electronica το άλμπουμ  “ Around The World With The Prophets” . Μέσα απ’ αυτό το άλμπουμ αλλά από το single του 1980 ακούμε το ψυχροπολεμικό  “ Back to the Burner”.  

Video Url

 

11. 400 Blows –Men Of The Divine Wind (The Kamikaze)-1984  from “…If I Kissed Her I'd Have To Kill Her First” 

Οι επίσης βραχύβιοι ” 400 Blows” των ΄80ς ηχητικά σχετίζονται με τους παραπάνω 23 Skidoo ως πρωτοπόροι της electro, dub industrial σκηνής. Εδώ ακούμε το αιθέρια «Γιαπωνέζικο»,  γεμάτο άρωμα ambient κερασιάς “The Kamikaze”

Video Url

 

12. Certain General – Dachau Now -1984  from “November's Heat”

Ουδείς Προφήτης Στον Τόπο Του, ως γνωστόν. Οι Νεοϋορκέζοι no-wavers, “Certain General” δεν ξέφυγαν, αφού χρειάστηκε να κυκλοφορήσει  στην Γαλλία η πρώτη ολοκληρωμένη τους δουλειά με τον τίτλο  “ November's Heat” -1984.  Αποτέλεσμα,  ο δίσκος να πάρει διθυραμβικές κριτικές στον έντυπο τύπο και το συγκρότημα ν’ ανακηρυχτεί μπάντα της χρονιάς 1984 στην Γαλλία! Από τότε μέχρι σήμερα ψάχνουν την καταξίωση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. 

Video Url

 

13. Michele Musser – Tour De France Day 2 from “Eye Chant” -1986 

Για το τέλος μια εντελώς «χειροποίητη»  περίπτωση. Η ηθοποιός και μουσικός Michele Mercure ή Musser από την Πενσυλβανία των ΗΠΑ. Ηχογραφώντας και πειραματιζόμενη με ηλεκτρονικά, λούπες και την Musique concrète  μέσα στο οικιακό στούντιο, αφού αρχικά ηχογράφησε και κυκλοφόρησε χέρι με χέρι την μουσική της σε κασέτες,  το 1986 μέσα από μια σειρά άλλων πειραματισμών κυκλοφόρησε μόνη της επίσης το LP “Eye Chant” μέχρι να ξαναέλθει στην επιφάνεια από την ετικέτα “ freedom to spend” στα 2017. Μέσα από το LP ακούμε το κομμάτι 
“ 100% Bridal Illusion” κατάλληλο για εικονικές τελετές γάμου. 

Video Url