Κείμενο από τον Κωστή Μπίτσιο
Όταν μεγάλωνα, τσακωνόμουν με τα στρέιτ αδέλφια μου για την αξία της Γουίτνι Χιούστον και της Σαμάνθα Φοξ. Ήταν 1986. Μάρτης. Η 23χρονη Χιούστον είχε κυκλοφορήσει το «Greatest Love of All». Η 20χρονη Φοξ είχε κυκλοφορήσει το «Touch me (I want your body)». Η Χιούστον κατάφερε να πάει στο Νο1 των singles της Αμερικής. Η Φοξ κατάφερε να πάει στο Νο4 του αντίστοιχου τσαρτ. Ο καυγάς με τα αδέλφια μου αφορούσε στο ποιάς από τις δύο η καριέρα θα είχε μεγαλύτερη διάρκεια. Ο 13χρονος και ο 15χρονος αδελφός μου υποστήριζαν την Φοξ, στην οποία έδιναν περισσότερους πόντους λόγω και του προτεταμένου στήθους της. Αντίθετα εγώ επιχειρηματολογούσα υπέρ της άβυζης Χιούστον. Ο χρόνος με δικαίωσε.
Η Γουίτνι Χιούστον είχε αναφερθεί στο πόσο οι ίδιες οι γυναίκες υποβιβάζουν τον εαυτό τους, προβάλλοντας το γυμνό κορμί τους. Μιλώντας το 1993 στο «MTV Rockumentary», είχε ξεκαθαρίσει πως από τις γυναίκες ξεκινά ο τρόπος προβολής τους. Δεν γούσταρε τα βιντεοκλίπς που ήταν γεμάτα με γυναίκες με μαγιό, ή εκείνα που έδειχναν τις γυναίκες σαν παιχνίδια, σαν αντικείμενα. Υποστήριζε την ανεξαρτησία, και το ότι δεν πρέπει μία γυναίκα να βασίζεται κάπου αλλού, πλην του εαυτού της. Και αυτή όμως λίγο μετά τα 35, λίγο πριν τα 40 της, πήγε και έβαλε σιλικόνη στο στήθος της, και έκτοτε το επιδείκνυε με τις στυλιστικές της επιλογές.
Στα ‘80’ς και στα ‘90’ς είχαμε την χρήση ημίγυμνων μοντέλων στα βιντεοκλίπς. Σήμερα γδύνονται οι ίδιες οι τραγουδίστριες, που εμφανίζονται σε αυτά. Έχουμε χαρτογραφήσει πια κάθε πόντο του κώλου ή του στήθους των Lady Gaga, Miley Cyrus, Beyonce, Jennifer Lopez, Shakira, Rihanna, Nicki Minaj, Iggy Azelea, Rita Ora. Προηγήθηκαν βέβαια οι Madonna και Janet Jackson, ενώ τα τελευταία χρόνια μπήκε στον χορό και η Mariah Carey.
Όσο σεξιστική ήταν όμως η χρήση της γυναίκας στα βιντεοκλίπς, που κατέκρινε η Χιούστον, άλλο τόσο σεξιστικό είναι να πει κάποιος ότι όλες οι παραπάνω είναι ατάλαντες, άφωνες, χαζές, μόνο και μόνο επειδή γδύνονται στα social media. Και σίγουρα ούτε η Χιούστον θα υποστήριζε ποτέ κάτι τέτοιο. Και με την Mariah Carey έκανε ντουέτο, και επιτίθετο σε όσους κατηγορούσαν την Madonna, καθώς την θεωρούσε το ίδιο δουλευταρού με την ίδια. Την σεβόταν, την εκτιμούσε, όσο και αν την ανταγωνίζονταν στα τσαρτς. Στις συνεντεύξεις τύπου έβαζε στην θέση τις δημοσιογράφους, που με τις στημένες ερωτήσεις τους προσπαθούσαν να εκμαιεύσουν από αυτήν μία δήλωση κατά της κας. Ciccone. Με την στάση της αποδείκνυε πως η γυναικεία αλληλεγγύη είναι σημαντική.
Το ίδιο υποστήριξε πρόσφατα και η Barbra Streisand, υπενθυμίζοντας πως τις πιο άδικες επιθέσεις από τον Τύπο, τις δέχτηκε από γυναίκες δημοσιογράφους. Άλλωστε η ίδια, ούσα άφαντη από τις τηλεοπτικές εμφανίσεις, επέλεξε να κάνει μία cameo εμφάνιση (διάρκειας μόλις 17 δευτερολέπτων) στο Saturday Night Live το 1992, παρουσία της Madonna, η οποία της απέδωσε τις δέουσες τιμές. Ο σεξισμός που στρέφεται κατά των γυναικών σήμερα πηγάζει από συντηρητισμό και έλλειψη γνώσης.
Δεν ξεχνώ την ενόχληση των εκκλησιαστικών κύκλων, όταν η Madonna κυκλοφόρησε το «Like a prayer» ή το βιβλίο «Sex». Η παγκόσμια εκκλησία έπεσε να καταστρέψει την ασύδοτη Madonna. Το ίδιο και εκατομμύρια εκκλησιαζόμενων μουσικόφιλων. Μα είναι δυνατόν να νομίζει ο κόσμος ότι όλες αυτές οι τραγουδίστριες κυκλοφορούν τόπλες στις προσωπικές τους στιγμές ή όταν ηχογραφούν στο στούντιο; πρόκειται απλά για ένα «κοστούμι». Κάνουν ποπ μουσική και παίζουν το παιχνίδι των media. Καλώς ή κακώς όσοι δεν είμαστε καλλιτέχνες ή διασκεδαστές, ποτέ δεν θα μπούμε στο μυαλό τους. Δεν γίνονται όλα για την πρόκληση.
Σε μία πρώτη ανάγνωση το τελευταίο cd της Beyonce το 2013 συνοδευόταν από ένα οφθαλμόλουτρο. Η ίδια ομολόγησε ότι είχε την ανάγκη να νοιώσει ξανά επιθυμητή από τον άντρα της, μετά την γέννα του παιδιού τους. Αυτό την κάνει «ξέκωλο»; Υπενθυμίζω ότι το 2008 έδωσε μία ζωντανή καταπληκτική ερμηνεία του «The way we were» παρουσία της πρώτης ερμηνεύσασας Barbra Streisand. Η δε Streisand, κατά την διάρκεια των βραβείων Billboard του 2011, δηλώνει ότι την αγαπά. Πρόσφατα αποκάλυψε ότι ετοίμαζε και ντουέτο μαζί της με αφορμή ένα τραγούδι από το φιλμ του 1976 «A star is born», που η Beyonce ακουγόταν ότι θα αναβίωνε στο πανί, υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Κλιντ Ίστγουντ.
Η βαφτισιμιά της Dolly Parton, Miley Cyrus, απεκδύεται την περσόνα της Hannah Montana, και χαρακτηρίζεται ξετσίπωτη. Λες και η γυναίκα είναι η Σαμάνθα Φοξ του σήμερα. Ή η Σαμπρίνα του «Boys, Boys, Boys». Η ίδια η Streisand την χαρακτηρίζει στυλάτη και καλλίφωνη. Αναφέρομαι στην Streisand, καθώς και η ίδια δέχτηκε επιθέσεις για την εμφάνισή της στο ξεκίνημά της, αλλά και αργότερα για το ρεπερτόριό της. Αρνήθηκε να κάνει πλαστική στην μύτη της στα 18 της, καθ’ ότι και θαυμάστρια της Σιλβάνα Μανγκάνο.
Το θύμισα χθες σε μία φίλη μου, που με αφορμή την συναυλία της Lady Gaga, χαρακτήρισε την κα. Germanotta «κακάσχημη» και αναρωτήθηκε, «γιατί δεν φτιάχνει την τεράστια μύτη της». Λόγω των εκατομμυρίων ερεθισμάτων και πληροφοριών σήμερα, ο ακροατής δεν ψάχνει πίσω από την εικόνα, οπότε κατακρίνει πιο εύκολα, ότι κρυφά απολαμβάνει. Η υποκρισία περισσεύει, ειδικά σε μία χώρα όπως η Ελλάδα. Σίγουρα θα ακούγαμε πιο απενοχοποιημένα την μουσική της Lady Gaga αν ήταν παντρεμένη και την κεράτωνε ο άντρας της. Οι νέοι, που εκ των πραγμάτων έχουν λιγότερες αναστολές, μιμούνται την εμφάνιση, αλλά εμβαθύνουν και στην ιστορία πίσω από τον κάθε σύγχρονο διασκεδαστή. Εξάλλου έχουν και τον χρόνο να το κάνουν, θα έλεγε κάποιος.
Και η Mariah Carey ξεγυμνώθηκε μετά την πλαστική στήθους. Δεν είμαι γυναίκα και δεν κατανοώ την ψυχολογία μίας γυναίκας, που μεγαλώνει περιτριγυρισμένη από στερεότυπα. Οι ανασφάλειες δικαιολογούνται σε γυναίκες, πόσω μάλλον σε αυτές που εκτίθενται στα φώτα της διασημότητας. Δεν είναι χαζή η Missy Elliott, που συνεργάζεται με Mariah Carey και Janet Jackson.
Τι και αν η τελευταία προβάλλει σε όλα τα βιντεοκλίπ της το ντεκολτέ; Και η Μπάρμπρα Στράισαντ αποκάλυψε πρόσφατα ότι έχει κάνει μία τόπλες φωτογράφιση με τον Ρίτσαρντ Άβεντον, που απλά δεν θα δει ποτέ κάποιος. Το αστείο είναι ότι όσο εμείς τσακωνόμαστε για το αν αυτές είναι άφωνες ή όχι, αυτές τσακώνονται για την μουσική τους. Η Nicki Minaj το καλοκαίρι υπονόησε ότι η Iggy Azelea δεν γράφει η ίδια τους στίχους της, ενώ και η Lil’ kim δεν αφήνει την διάδοχό της Minaj σε χλωρό κλαρί. Είδατε την Diana Ross να σοκάρεται όταν παρέδωσε μουσικό βραβείο με την γυμνόστηθη Lil’ kim;
Κανείς πρέπει να βλέπει πέρα από την εικόνα. Η Rihanna ήταν μια χαρά τραγουδίστρια στην πρόσφατη συναυλία στην χώρα μας. Ήμουν 2η σειρά και μπορώ να το επιβεβαιώσω. Οι Iggy Azelea και Rita Ora έχουν κάτι. Ο χρόνος θα δείξει αν θα έχουν και διάρκεια. Η Jennifer Lopez, για να μείνει στο παιχνίδι, γίνεται ανταγωνιστική, αλλά δεν είναι ατάλαντη. Και στο σινεμά πρωταγωνίστησε σε ενδιαφέροντα φιλμ, υποδυόμενη δυναμικούς γυναικείους χαρακτήρες («Enough», «Το Κελί», «Ανακόντα», «Selena»). Έχει καταφέρει πολλά, αν θυμηθείς ότι ξεκίνησε χορεύτρια πριν 20 χρόνια στο τηλεοπτικό «In Living Color», που εδώ προέβαλε ο Seven-X.
Και αυτή και η Mariah Carey, και η Nicki Minaj έκαναν καίρια σχόλια στο American Idol. Η δε Minaj παρουσίασε έναν εαυτό διαφορετικό από την περσόνα των βιντεοκλίπ της. Γεννημένη στα νησιά Τρινιντάντ και Τομπέιγκο και μεγαλωμένη στην Τζαμάικα, μίλησε με συγκίνηση μετά το πέρας του τραγουδιού της Λιβεριανής Zoanette Johnson, ενθυμούμενη ότι και η ίδια μεγάλωσε σε ένα μέρος, που δεν ήξερε αν θα κατάφερνε να επιβιώσει. Survivor είναι και η Lady Gaga, η οποία παρότρυνε στην συναυλία της στο ΟΑΚΑ τους νέους να δώσουν στην τέχνη πρωταρχική θέση στην ζωή τους. Ποιος έλληνας ποπ τραγουδιστής το κάνει αυτό στην χώρα μας;
Όλα αυτά δεν τα λέω, για να τις λυπηθούμε. Δεν είναι για όλους εύκολο να αγνοήσουν τον κώλο, και να επικεντρωθούν στην καλή ποπ μουσική. Προσωπικά αδιαφορώ για την εικόνα, αν δεν μου αρέσει η μουσική. Αν το τραγούδι δεν μου αρέσει, όσα και να βγάλουν οι παραπάνω δεν θα το «αγοράσω». Ο καθένας επιλέγει να σταθεί περισσότερο σε ότι του αρέσει από τις σημερινές διασκεδάστριες.