Η ταινία που σάρωσε στο Φεστιβάλ της Βενετίας βάζει πλώρη για τα Όσκαρ
The Brutalist: Η νέα ταινία με πρωταγωνιστή τον Άντριεν Μπρόντι έρχεται στους κινηματογράφους το 2025 από την Tanweer
Του Φίλιππου Κόλλια
Η ταινία The Brutalist ξεκινάει έτσι όπως ακριβώς ξεκινούσε και η ζωή εκατομμύρια ανθρώπων μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε ένα λιμάνι ανάμεσα σε πολλές άγνωστες φιγούρες ο πρωταγωνιστής πατάει το πόδι του σε ένα μέρος τελείως ξένο γι΄αυτόν αναζητώντας μία καλύτερη τύχη. Ο Άντριεν Μπρόντι πρωταγωνιστεί σε μία από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες του νέου έτους και η οποία έρχεται στην Ελλάδα από την Tanweer. Τι είναι αυτό που κάνει το φιλμ τόσο ξεχωριστό έχοντας κερδίσει τις εντυπώσεις μέχρι στιγμής;
The Brutalist: Ποιοτικό νοσταλγικό σινεμά
To Brutalist μας μεταφέρει στην Αμερική μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και την εποχή, που όλος ο πλανήτης προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές του από τα καταστροφικά χρόνια της εμπόλεμης σύγκρουσης. Ο Λάζλο Τοθ επιζών του Ολοκαυτώματος και αρχιτέκτονας φτάνει στις ΗΠΑ για να χτίσει τη ζωή του και πάλι από την αρχή αφήνοντας πίσω του τον μεγάλο πόλεμο. Εκεί θα περιμένει τη συζυγό του Ερζεμπέτ και την ανηψιά τους, οι οποίοι είναι εγκλωβισμένοι στην Ανατολική Ευρώπη. Με τον ερχομό του στην Αμερική εγκαθίσταται στην Πενσιλβάνια και γνωρίζει τον βιομήχανο Χάρισον Λι Βαν Μπιούρεν, ο οποίος ανακαλύπτει το ταλέντο του πρωταγωνιστή.
Αυτή είναι μία ακόμα ταινία για το πόσο ωραίες είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και το αμερικάνικο όνειρο; Μάλλον όχι καθώς ο πρωταγωνιστής μας ανακαλύπτει ότι η φήμη του σαν διάσημος αρχιτέκτονας στη γεννέτειρά του δεν τον ακολουθεί στον νέο τόπο κατοικίας.
Ο σκηνοθέτης Μπρέιντο Κορμπέτ (Μπρείντι) φέρνει στη μεγάλη οθόνη μια φρέσκια ιδέα, η οποία έχει τραβήξει τα βλέμματα πολλών ασπάζοντας ήδη διθυραμβικές κριτικές. Η ταινία σάρωσε στο Φεστιβάλ Βενετίας και έχει βάλει ήδη πλώρη για τη λαμπερή τελετή Βραβείων Όσκαρ όπου και είναι υποψήφια σε 10 κατηγορίες.
Οι προκλήσεις γύρω από τη δημιουργία του Brutalist
Η μεγαλύτερη δυσκολία σχετικά με το γύρισμα του συγκεκριμένου φιλμ είναι η δημιουργία ενός φανταστικού χαρακτήρα αρχιτέκτοντα από το μηδέν μαζί με το έργο αυτού. Για το συγκεκριμένο αποτέλεσμα συνεργάστηκε ο σκηνοθέτης με τη σεναριογράφο Μόνα Φάστβολντ. Η Τζούντι Μπέκερ σαν σχεδιάστρια είχε την εποπτεία του να φτιάξει το έργο του καλλιτέχνη ώστε αυτό να αποτυπωθεί στην ταινία.
Το The Brutalist έχει ήδη αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές καθώς και 3 golden globes και είναι υποψήφιο σε 9 κατηγορίες για τα βραβεία BAFTA , εδραιώνοντας τη θέση του ως μια από τις πιο αναμενόμενες ταινίες της χρονιάς. Η καλλιτεχνική του προσέγγιση, η βαθιά συναισθηματική αφήγηση και η εξαιρετική ερμηνεία του Έιντριεν Μπρόντι, που ενσαρκώνει έναν χαρακτήρα γεμάτο πάθος και ανθρωπιά, συνθέτουν μια κινηματογραφική εμπειρία που αξίζει να ζήσετε. Από τις 6 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους από την Tanweer.
Ο Μπρουταλισμός είναι κίνημα της αρχιτεκτονικής το οποίο αναπτύχθηκε στην Αγγλία στη δεκαετία του 1950 κατά τα χρόνια της ανοικοδόμησης της βρετανικής κοινωνίας. Το εν λόγω κίνημα αρχιτεκτονικής δίνει έμφαση στα δομικά στοιχεία και όχι στον διάκοσμο. Χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι του μπουταλισμού είναι οι Λε Κορμπιζιέ, Μαρσέλ Μπρόιερ, Γουίλιαμ Περέιρα, Μοσέ Σαφντί, Ντένις Λάσνταν και πολλοί άλλοι. Κόρμπετ και Φάστβολντ εμπνεύστηκαν την ταινία τους από τον Μπρουταλισμό καθώς πιστεύουν ότι είναι αυτό που εκφράζει καλύτερα το τραύμα του πρωταγωνιστή από τους δύο πολύ μεγάλους πολέμους, που είχαν ταράξει την Ευρώπη και τον κόσμο.
Η Τζούντι Μπέκερ είναι πίσω από τα έργα του Τοθ από τα πιο μικρά πράγματα ως τα πιο μεγάλα. «Προσπάθησα να μπω στη θέση του πρωταγωνιστή και σκεφτόμουν τις γνώσεις που μπορεί να είχε εκίνη την εποχή ώστε να έχω μια κατεύθυνση» είπε η ίδια σε μία συνέντευξη της.
Η ταινία The Brutalist είχε και πολλές άλλες απαιτήσεις στη δημιουργία της εκτός από την ενσάρκωση του βασικού χαρακτήρα. Η πλοκή εκτυλίσσεται μέσα από μια ιστορία που επιστρατεύει πολλές γλώσσες, διαλέκτους και προφορές, ενώ το σενάριο έχει και αρκετά μεγάλους μονολόγους. Ο Άντριεν Μπρόντι με τη συμπρωταγωνίστρία του Φελίσιτι Τζόουνς μπήκαν στη διαδικασία εκμάθησης Ούγγρικων και πολλών προφορών της γλώσσας. Σύμφωνα με τις πρώτες αναφορές των κριτικών το cast είναι μέσα στα στοιχεία που ανεβάζουν την ταινία, με το δίδυμο των Μπρόντι και Τζόουνς να είναιπολύ ταιριαστό.
Το Ινστιτούτο
Το μεγαλύτερο μέρος από την πλοκή της ταινίας κινείται γύρω από την κατασκευή του Ινστιτούτου, ενός κτιρίου στον λόφο της Πενσιλβάνια. Η Τζούντι Μπέικερ βρίσκεται πίσω και από αυτό το εγχείρημα. Η σχεδιάστρια εμπνεύστηκε το σχέδιο από έργα των Μάρσελ Μπρούερ και Ταντάο Άντο, με το πιο δύσκολο κομμάτι να παραμένει το να κρατηθεί χαμηλά το κόστος της παραγωγής. Για χάρη του φιλμ φτιάχτηκαν δύο μοντέλα. Το ένα ήταν μισού μέτρου και φτιαγμένο από χαρτόνι ενώ το άλλο ενός μέτρου.
Μέσα από την εκπληκτική απεικόνιση του κτιρίου στη μεγάλη οθόνη καταγράφεται η Πενσιλβάνια και η αγροτική ζωή της εποχής. Η Τζούντι Μπέικερ γνωρίζει καλά την Αμερική του Μεσοπολέμου καθώς έχει ξαναδουλέψει σε κάτι παρόμοιο για το Carol του Τοντ Χέινς. «Κυνηγούσα αυτό το πρότζεκτ πριν καν πάρω το σενάριο, γιατί για έναν σκηνογράφο μία ταινία για έναν αρχιτέκτονα είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα», λέει η Μπέκερ. «Τυχαίνει επίσης να αγαπώ την μπρουταλιστική αρχιτεκτονική και η μεγαλύτερη πρόκληση σε αυτήν την περίπτωση δεν ήταν απλώς να σχεδιάσω σκηνικά και τοποθεσίες συγκεκριμένης εποχής, αλλά να κατασκευάσω το Ινστιτούτο, το οποίο συμβολίζει την ιστορία και τον αγώνα του Λάζλο».
Ο Λάζλο Τοθ με βάση το σενάριο έχει μάθει για την αρχιτεκτονική από τη σχολή Bauhaus οπότε και η κατασκευή του Ινστιτούτου έπρεπε να γίνει με βάση τις αρχές, που τη διέπουν. Η προσοχή σε τέτοιες λεπτομέρειες απο τα στελέχη της παραγωγής, σίγουρα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη.
Στα χνάρια του Χίτσκοκ
Ένας εκ των βασικών λόγων για τους οποίους η ταινία του Κορμπέτ καταφέρνει να μαγεύει τα πλήθη είναι ο τρόπος με τον οποίο έχει γυριστεί.Για να δει το όραμά του να γίνεται πραγματικότητα ο σκηνοθέτης απευθύνθηκε στον Βρετανό Διευθυντή Φωτογραφίας Λολ Κρόλεϊ για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Τα γυρίσματα έγιναν στην Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στη Βουδαπέστη παρ΄όλο που το μεγαλύτερο μέρος της πλοκής εκτυλίσσεται στην Αμερική.
Οι δεσμοί του Μπρόντι με τη Βουδαπέστη βοήθησαν σε όλο αυτό με τον ίδιο να αναφέρει ότι «Τα γυρίσματα εδώ βοήθησαν να εδραιωθεί η δουλειά μου με τρόπο που θα ήταν πολύ διαφορετικός αν είχαμε γυρίσει στην Πενσιλβάνια. Η Βουδαπέστη είναι ένας πανέμορφος τόπος με εκπληκτική αρχιτεκτονική— υπάρχουν όμορφα κτίρια σε κάθε γωνία».
Η ταινία για να γυριστεί χρειάστηκαν κάμερες και φακοί VistaVision κάτι που έκανε και ο Άλφρεντ Χίτσκοκ σ διάφορα έργα του. Το πιο αντιπροσωπευτικό είναι «North by Northwest». Ο σκηνοθέτης μίλησε για τα γυρίσματα αναφέροντας «Είναι ένα μεγάλο φορμά, αρκετά απαιτητικό, που χρειάζεται τεχνικούς με ειδικές γνώσεις. Στην Ουγγαρία υπάρχει ακόμα η κουλτούρα γυρισμάτων σε φιλμ, σε αντίθεση με πολλά άλλα μέρη του κόσμου, δυστυχώς. Για εμάς, αυτό ήταν ένα μεγάλο πλεονέκτημα και ένας από τους κύριους λόγους που ήθελα να κάνω ξανά γύρισμα στην Ουγγαρία. Πέρα από όλες τις καταπληκτικές τοποθεσίες στην Ουγγαρία, υπάρχουν δύο εργαστήρια επεξεργασίας φιλμ στη Βουδαπέστη, και ήταν πιο εύκολο για μένα και τον Λολ να επεξεργαζόμαστε το υλικό μας εκεί».
Δεν έχει υπάρξει παραγωγή στηνν οποία μέσα βρίσκεται ο Άντριεν Μπρόντι και να μην έχει ενδιαφέρον. Από τον θρυλικό Πιανίστα του Ρόμαν Πολάνσκι μέχρι τον ρόλο ως Luca Changretta για χάρη των Peaky Blinders ο ηθοποίος καταφέρνει να συγκετρώνει τα βλέμματα πάνω του στις ερμηνείες και ανεξάρτητα με το ποιους άλλους συμπρωταγωνιστεί. Το Brutalist με το περιεχόμενο και το υπόβαθρό του φαίνεται ως μία πολύ καλή ευκαιρία να αναδείξει όλα όσα μπορεί να κάνει σαν ηθοποιός.
Πηγή athensvoice.gr