Out Of Sight του Steven Soderbergh

Out of Sight

ΔΕΝ υπάρχει σκηνοθέτης στο Χόλιγουντ που να δουλεύει πιο σκληρά, πιο γρήγορα και πιο σταθερά από τον Steven Soderbergh, ο οποίος από το 2000 και έπειτα παραδίδει σχεδόν καθε χρόνο δύο ταινίες. Μία για τα στούντιο και μία γι'αυτόν. Σήμερα, 14 Ιανουαρίου, κλέινει τα 62 του χρόνια και έχει ξεπεράσει τις 35  ταινίες, χωρίς να υπολογίσουμε τις τηλεοπτικές δουλειές. Είναι ο τύπος του σκηνοθέτη που δεν κάνει ποτέ ακριβώς την ίδια ταινία δύο φορές, προσεγγίζοντας πάντα την αφήγηση με νέους τρόπους και δοκιμάζοντας διαφορετικές τεχνικές.

Σε μια καριέρα τριών δεκαετιών, έχει σκηνοθετήσει πολύ διαφορετικές ταινίες, όπως blockbuster ("Ocean's 11", "Magic Mike"), κωμωδίες δράσης ("Logan Lucky", "Out of Sight"), πολιτικά δράματα ("Traffic", "Che"), μικρο-πειραματικά έργα ("Schizopolis", "The Bubble"), αληθινή ιστορία ("Erin Brockovich"), ακόμη και μια ταινία με πρωταγωνίστρια την πορνοστάρ Sasha Grey ("The Girlfriend Experience").

Έχει να παρουσιάσει ένα σώμα έργων που περιλαμβάνουν από χαμηλού προϋπολογισμού indie και πειραματικές ταινίες ως εξαιρετικά επιτυχημένα mainstream, καθώς και τις περιστασιακές φιλόδοξες τηλεοπτικές σειρές. Εκτός από τα σκηνοθετικά του καθήκοντα, ο Soderbergh συχνά κάνει την παραγωγή, την φωτογραφία και το μοντάζ στις ταινίες του, έχοντας έτσι τον πλήρη έλεγχο του καλλιτεχνικού του οράματος.

Με αφορμή τα γενέθλια αυτού του ευφυή και ευρηματικού καλλιτέχνη, θα σταθώ στην αγαπημένη μου ταινία από την πλούσια φιλμογραφία του. Το Out of Sight είναι μια αναπάντεχα αισθησιακή ταινία, ένα κρυμμένο μαργαριτάρι που, αν και αποτελεί μια ιστορία εγκλήματος, ξεχειλίζει από ερωτισμό. Βασίζεται στο μυθιστόρημα του Elmore Leonard (GetShorty, Touch και Jackie Brown). Ο Τζορτζ Κλούνεϊ είναι ο Τζακ Φόλεϊ, ένας γοητευτικός ληστής τραπεζών που δραπετεύει από τη φυλακή και καταδιώκεται από την αστυνομικό Κάρεν Σίσκο (Τζένιφερ Λόπεζ), η οποία έχει ως αποστολή να τον συλλάβει. Ωστόσο, όταν διασταυρώνονται, η ερωτική τους έλξη είναι ανεξέλεγκτη, οδηγώντας σε ένα φλερτ δυνητικά θανατηφόρο.

Με μαγνητικές ερμηνείες από την Lopez και τον Clooney, το Out Of Sight είναι σέξυ και έχει στυλ. Η χημεία τους είναι αισθητή και αδιαμφισβήτητη και η επιδέξια απόδοση της ιστορίας του Elmore Leonard από τον Soderbergh ανεβάζει ακόμα περισσότερο τη θερμοκρασία.. Η σκηνή στο μπαρ του ξενοδοχείου παραμένει μία από τις πιο αισθησιακές στιγμές που έχουν καταγραφεί ποτέ. Σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον, οι δύο πρωταγωνιστές συστήνονται με νέα ονόματα και αγγίζονται απαλά και τρυφερά, σε ένα μπαρ ουρανοξύστη, όπου έξω μοιάζει να χιονίζει. Το τόσο όμορφα σχεδιασμένο σκηνικό, ο χαμηλός και στοχευμένος φωτισμός και οι καλογραμμένοι και φυσικοί διάλογοι κάνουν την σκηνή μια πραγματική απόλαυση.

Ο Σόντερμπεργκ, όποτε το επιθυμεί, προχωρά τον χρόνο μπροστά και, όποτε θέλει, τον σταματά. Άλλωστε, ο χρόνος κινείται διαφορετικά όταν είμαστε ερωτευμένοι, και η επιθυμία μπορεί να τον σταματήσει εντελώς. Ο σεναριογράφος Scott Frank άλλαξε τη δομή του μυθιστορήματος του Elmore Leonard. Μαζί με την μοντέρ Anne V. Coates, αφηγούνται την ιστορία σε flashbacks ή flash-forwards ή ταυτόχρονα, βάζοντας τους χαρακτήρες να ξεφεύγουν από το χρόνο, ή και να τον σταματούν. Δεν υπάρχει γραμμική χρονική σειρά στην ταινία, πράγμα που επιτρέπει στον θεατή να τις συνδέσει νοηματικά χωρίς να εξαρτάται από τη χρονολογική σειρά.

Σε μια συνέντευξη, ο Frank εξηγεί ότι συχνά παίζει με τη δομή στα σενάριά του για να λύσει τα προβλήματα των χαρακτήρων. Η ληστεία του Jack συμβαίνει στη μέση του μυθιστορήματος του Leonard, αλλά ο Frank το μετατρέπει σε flashback που εκκινεί την ταινία, δίνοντας μια δυναμική αρχή στην ιστορία, ενώ ταυτόχρονα μας εισάγει στον Jack Foley με τον πιο γοητευτικό τρόπο. Και είναι η πιο απροκάλυπτη ληστεία τράπεζας που θα μπορούσαμε να δούμε στο σινεμά. Μάλιστα αφού έχει κλέψει την υπάλληλο την ρωτάει "Αυτή είναι η πρώτη σου φορά που σε ληστεύουν;". Το θέμα της σκηνής είναι η συμπεριφορά και όχι η ληστεία.

Ένα άλλο ατού της ταινίας είναι οι δεύτεροι ρόλοι. Όπως και σε άλλα βιβλία του συγγραφέα, οι πρωταγωνιστές είναι περιτριγυρισμένοι από μια πλούσια συλλογή άλλων χαρακτήρων που ο καθένας έχει την δική του στιγμή για να λάμψει και ο Soderbergh θα δώσει σε κάθε χαρακτήρα τουλάχιστον μια καλογραμμένη σκηνή, εμφανίζοντάς τους ως ιδιαίτερους και μοναδικούς. Albert Brooks, Don Cheadle, Ving Rhames, Nancy Allen, Steve Zahn, Catherine Keener και ο Dennis Farina, ως ο μπαμπάς της Λόπεζ, σε μια ξεκαρδιστική σκηνή. Υπάρχουν επίσης ειδικές εμφανίσεις από τον Michael Keaton, ο οποίος υποδύεται τον Ray Nicolette, τον χαρακτήρα που υποδήθηκε στο Jackie Brown του Quentin Tarantino την προηγούμενη χρονιά, και τον Samuel L. Jackson στην τελευταία σκηνή.  Ο Clooney ξεκίνησε με αυτήν την ταινία την συνεργασία του με τον Soderbergh, η οποία ήδη μετράει έξι ταινίες και απ'ότι δείχνει θα επεκταθεί.

Ο Danny DeVito ήταν ο παραγωγός της ταινίας γιατί είχε αγοράσει τα δικαιώματα του βιβλίου, μετά την επιτυχία του με την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Leonard Get Shorty το 1995. Η ταινία οδήγησε σε μια σύντομη τηλεοπτική σειρά το 2003 με τίτλο Karen Sisco και πρωταγωνίστρια την Carla Gugino. Αν και σήμερα, το "Out of Sight" μοιάζει με ένα all-star cast, δεν ήταν τίποτα τέτοιο τότε. Ο Clooney ήταν ακόμα στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο είχε λίγους ρόλους (The Peacemaker, Batman & Robin και το From Dusk Till Dawn) ενώ η Lopez, είχε κάποιες ταινίες όπως Money Train, Blood and Wine, Anaconda, U Turn και Selena. Ήταν και οι δυο τους στις αρχές, γνωστοί-άγνωστοι ακόμα.

Το πρώτο μισό της ταινίας εκτυλίσσεται στο Μαϊάμι, έναν κόσμο γεμάτο ηλιοφάνεια, όπου οι εγκληματίες φαίνεται να στερούνται πραγματικής απειλής. Στο δεύτερο μισό μεταφερόμαστε στο Ντιτρόιτ, ένα σκοτεινό και καταπιεστικό μέρος με κακοπροαίρετους εγκληματίες, μια πόλη που αποπνέει επικινδυνότητα. Η αισθητική γίνεται πιο σκοτεινή, με κυρίαρχες τις νυχτερινές σκηνές που διαδραματίζονται κυρίως σε κλειστούς, αποπνικτικούς χώρους. Έτσι, η ταινία ακολουθεί την ίδια πορεία: ξεκινάει ανάλαφρα και όσο προχωράει σοβαρεύει και βαραίνει, χωρίς η αφήγηση να είναι γραμμική. Ο σχεδιασμός είναι εξαιρετικός και ρουφάει τον θεατή καθώς ξετυλίγεται η πλοκή.

Η ταινία, όμως, ανατρέπει και τις παραδοσιακές νόρμες των δύο φύλων. Η Karen Sisco είναι ο σκληροτράχηλος ήρωας της ιστορίας, ενώ ο Jack Foley παίρνει τον ρόλο του μοιραίου άντρα. Ο Jack είναι όμορφος και σέξι• δεν του αρέσουν τα όπλα, δεν είναι εγκληματίας από απληστία, αλλά από ανάγκη, και αποτελεί μια πιθανή απειλή για την Karen, χωρίς όμως να την παρασύρει στην καταστροφή. Αντίθετα, η Karen έχει τον έλεγχο και παίρνει τις δικές της αποφάσεις. Το ζευγάρι μοιάζει φτιαγμένο ο ένας για τον άλλον, κάτι που ακόμη και ο πατέρας της Karen φαίνεται να αναγνωρίζει.

Με τον Soderbergh να είναι ένας από τους πιο ανήσυχους κινηματογραφιστές του Χόλιγουντ, το Out of Sight είναι ο τέλειος γάμος ανάμεσα στο mainstream και την indie γραμμή που έχει σε αρκετές ταινίες του. Αναμειγνύοντας ένα crime story με μια ιστορία αγάπης, παρουσίασε ένα ύφος που δεν ξέραμε ότι κατείχε. Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι η σκηνοθεσία του "Out of Sight" ήταν "μια πολύ συνειδητή απόφαση από μέρους μου να προσπαθήσω να βγω από το γκέτο των arthouse που μπορεί να είναι τόσο παγίδα όσο το να κάνω blockbuster ταινίες". Στην πολυδιάστατη φιλμογραφία του, ακόμη και το έργο που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το λιγότερο επιτυχημένο παραμένει παρακολουθήσιμο, χάρη στη μοναδική του ικανότητα να μετατρέπει το οτιδήποτε σε κάτι συναρπαστικό.

Video Url