Ο Μάιος είναι συνήθως μήνας όπου ο κόσμος συρρέει στους κινηματογράφους για τη σεζόν των υπερπαραγωγών – αλλά φέτος, αυτό ξεκίνησε με άσχημο τρόπο. Ο κλάδος χρειάζεται νέες ιδέες εάν πρόκειται να ανακάμψει.
Το καλοκαίρι μόλις ξεκινάει, αλλά υπάρχουν γκρίνιες στον κινηματογράφο ότι είναι ήδη ένα αναμάσημα– οι περισσότερες ταινίες σαν κάθε πικνίκ καταστρέφεται από μια νεροποντή. Για να μείνουμε με την αλληγορία του καιρού, η βροντή άρχισε να βουίζει νωρίτερα τον Μάιο, όταν το κοινό δεν συνέρρεε ακριβώς για να δει τον Ryan Gosling και την Emily Blunt στο The Fall Guy. Αλλά οι ουρανοί άνοιξαν πραγματικά το περασμένο Σαββατοκύριακο, όταν το Furiosa: A Mad Max Saga και η ταινία Garfield ήταν σοβαρές εμπορικές απογοητεύσεις κατά τη διάρκεια της γιορτής της Ημέρας Μνήμης των ΗΠΑ, φτάνοντας στην κορυφή των εισιτηρίων αλλά κερδίζοντας μόνο 32 εκατομμύρια δολάρια (25 εκατομμύρια £) και 31,1 εκατομμύρια δολάρια (24,3 εκατομμύρια £). για το τετραήμερο αντίστοιχα. Αυτό συγκρίνεται καταστροφικά με πέρυσι, όταν η Μικρή Γοργόνα έφτασε στην κορυφή το ίδιο Σαββατοκύριακο με εισπράξεις 118 εκατομμυρίων δολαρίων (92,4 εκατ. £). Στην πραγματικότητα, όπως έχει αναφερθεί ευρέως, οι ασήμαντες συνολικές εισπράξεις στους κινηματογράφους των ΗΠΑ το έκαναν το χειρότερο Σαββατοκύριακο στο box office της Ημέρας Μνήμης εδώ και σχεδόν 30 χρόνια. Συνολικά, οι πωλήσεις εισιτηρίων για τις ΗΠΑ και τον Καναδά μειώθηκαν κατά 22% από έτος σε έτος, σύμφωνα με την Comscore.
Τους επόμενους δύο μήνες, τα επίδοξα blockbusters που προσφέρονται περιλαμβάνουν Bad Boys: Ride or Die, Inside Out 2, A Quiet Place: Day One και Twisters, τα οποία έχουν όλα μια έντονη μυρωδιά του "Θα περιμένω μέχρι να τα δω σε streaming». Ο μεγαλύτερος σταρ που μπορούν να καυχηθούν είναι ο Will Smith – και αυτή τη στιγμή είναι περισσότερο γνωστός για το χαστούκι του Chris Rock στα Όσκαρ.
Το A Quiet Place: Day One είναι η τρίτη παρουσία στο franchise τρόμου και η πρώτη που δεν θα σκηνοθετηθεί από τον John Krasinski, οπότε δεν φαίνεται ουσιαστική. Η ταινία καταστροφής με ανεμοστρόβιλους Twisters σχετίζεται με κάποιο κακώς καθορισμένο τρόπο με το Twister, το οποίο ήταν μεγάλη υπόθεση το 1996, αλλά όχι μια ταινία που φώναζε για συνέχεια.
Ο Ράιαν Ρέινολντς και ο Χιου Τζάκμαν μπορεί να σώσουν τη μέρα στο Deadpool And Wolverine τον Ιούλιο, αλλά διαφορετικά αυτό το ετερόκλητο μάτσο περιττών, αχρείαστων σίκουελ και πρίκουελ λείπει από οτιδήποτε μπορείς να χαρακτηρίσεις ότι πρέπει να δεις. Αυτό που λείπει είναι μια ταινία εκδηλώσεων με τίτλους – και αυτό είναι εν μέρει αποτέλεσμα των απεργιών των ηθοποιών και των συγγραφέων του Χόλιγουντ. Το Elio της Pixar και το όγδοο Mission: Impossible έπρεπε να σταματήσουν τις παραγωγές τους, έτσι και οι δύο ταινίες μεταφέρθηκαν από φέτος στο επόμενο έτος.
Δεν φταίνε όμως μόνο οι απεργίες για το μουσκεμένο καλοκαίρι. Φταίνε επίσης οι υπηρεσίες streaming, οι οποίες έχουν προσελκύσει τόσο τους κινηματογραφιστές όσο και τους θεατές που συνήθιζαν να παραμένουν στη μεγάλη οθόνη. Σειρές με χαρακτήρες από τον Πόλεμο των Άστρων, τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών και το Κινηματογραφικό Σύμπαν της Marvel προσέφεραν όλα αυτά τα είδη ψυχαγωγίας που κάποτε αποτελούσαν προνόμιο των κινηματογράφων, όπως και οι Red Notice, The Grey Man, Heart Of Stone και διάφορα άλλα. Ταινίες δράσης που κινούνται στον κόσμο με πρωταγωνιστές τους Ντουέιν Τζόνσον, Γκαλ Γκαντότ και τους Ράιανς. Μετά την πανδημία, χρειάζεται κάτι ξεχωριστό για να προσελκύσετε το κοινό πίσω στους κινηματογράφους, και όπως τα Furiosa (ταινία Mad Max χωρίς Mad Max) και The Fall Guy (ένα spin-off από μια μισοξεχασμένη τηλεοπτική εκπομπή της δεκαετίας του 1980) δεν φαινόταν αρκετά ιδιαίτερο.
Η ταινία της Warner Bros, The Fall Guy ξεκίνησε την καλοκαιρινή σεζόν με ένα δυσοίωνο κακό ξεκίνημα πριν από μερικές εβδομάδες
Εν τω μεταξύ, οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ έχουν πάρει τα μαθήματά τους. Δεν έχει υπάρξει νέα ταινία Star Wars εδώ και πολύ καιρό σε έναν γαλαξία πολύ, πολύ μακρινό – ούτως ή άλλως, το 2019. Η τελευταία έκδοση των υπερηρώων της DC κρέμασε τις κάπες τους, καθώς περιμένουμε την έναρξη μιας άλλης επανεκκίνησης του σύμπαντος από τον James Gunn. Το Marvel Cinematic Universe είναι επίσημα σε εξέλιξη, αλλά οι αποτυχίες της The Marvels τον Νοέμβριο έμοιαζε με το τέλος μιας εποχής. Η σειρά Fantastic Beasts της JK Rowling έχει «παρκάρει», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη αυτών των ταινιών, David Yates. Δεν υπάρχει κανένα σημάδι συνέχειας του Spider-Man: No Way Home, το οποίο κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2021. Και ακόμα περιμένουμε να ακούσουμε ποιος θα είναι ο νέος Τζέιμς Μποντ, παρόλο που το No Time To Die κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο 2021. Αυτό που μας μένει προς το παρόν είναι ο Godzilla, ο King Kong και το Planet of the Apes, αλλά μπορεί κανείς να ονομάσει τους κύριους ανθρώπινους χαρακτήρες σε αυτά τα franchise;
Σε αυτό το σημείο, η ύφεση του Χόλιγουντ μοιάζει λιγότερο με υγρό καλοκαίρι και περισσότερο με βιβλικό κατακλυσμό. Τα στούντιο έχουν προσηλωθεί σε μια χούφτα πνευματικών ιδιοκτησιών υψηλού προφίλ τα τελευταία 20 χρόνια. Όταν αυτά τα ακίνητα ξεμείνουν από ατμό, τι μπορούν να κάνουν;
Το μέγεθος της κρίσης συγκαλύφθηκε από την παγκόσμια επιτυχία της Barbie και του Oppenheimer το περασμένο καλοκαίρι. Όμως, ακόμη και εκείνη την εποχή, ήταν προφανές ότι το φαινόμενο Barbenheimer ήταν ένα χτύπημα, παρά μια μακροπρόθεσμη λύση στα προβλήματα του κλάδου. Εδώ, σε τελική ανάλυση, υπήρχαν δύο ριψοκίνδυνα έργα από διακεκριμένους δημιουργούς, με μια εξαιρετική ώθηση στη δημοσιότητα από μία μίμηση που ώθησε τους πελάτες να δουν και τα δύο φιλμ, το ένα μετά το άλλο, ενώ φορούσαν κοστούμια και αγόραζαν εμπορεύματα αναμνηστικών. Το φαινόμενο ήταν διασκεδαστικό όσο διήρκεσε, αλλά αν χρειαζόταν μια σειρά από περιστάσεις τόσο ανεπανάληπτες όπως αυτή για να γεμίσουν οι κινηματογράφοι, δεν θα μπορούσε να εκληφθεί ως θετικό σημάδι.
Αυτό δεν σημαίνει ότι οι υπερπαραγωγές δεν θα συνεχίσουν να βγαίνουν – κάθε τόσο. Τα στελέχη της Marvel και της DC θα ελπίζουν ότι το Captain America: Brave New World και το Superman: Legacy θα μπορέσουν να νικήσουν την κούραση των υπερήρωων όταν κυκλοφορήσουν τον επόμενο χρόνο. Αλλά δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι κάποιος στο Χόλιγουντ ξέρει πια πώς να βάζει ταινίες επιτυχίας στους κινηματογράφους σε τακτική βάση. Το κλίμα έχει αλλάξει. Όπως θα μπορούσαν να πουν οι χαρακτήρες στο Twisters, το Χόλιγουντ έσπειρε τον άνεμο και τώρα θερίζει τον ανεμοστρόβιλο. Εάν η καλοκαιρινή σεζόν των υπερπαραγωγών πρόκειται να ανακάμψει ποτέ, θα απαιτήσει λίγη σκέψη για το γαλάζιο του ουρανού.
Πηγή: BBC του Nicholas Barber