fifty shades of grey 34

 

Κείμενο από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο 

 

«ΠΕΝΗΝΤΑ ΑΠΟΧΡΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΚΡΙ / FIFTY SHADES OF GREY»**

 

Τί κρίνεις σε μία ταινία, που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο, το οποίο έχει ξεπουλήσει και στην Ελλάδα; αν δεν έχεις διαβάσει τις «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι» δεν μπορείς να κρίνεις αν το βιβλίο μεταφέρθηκε με επιτυχία στο πανί. Καταλήγεις να αναλύσεις αν το φιλμ βλέπεται. Αν θα κλαις τα λεφτά σου ή όχι. Έχοντας επίγνωση ότι πρόκειται για προϊόν που απευθύνεται κυρίως στην γυναικεία ψυχολογία, προφανώς και δεν είναι ένα βαρετό θέαμα για το θηλυκό κοινό.

 

Οι παραγωγοί Μάικλ ντεΛούκα και Ντάνα Μπρουνέτι είχαν προϋπηρεσία στη μεταφορά βιβλίων στη μεγάλη οθόνη (21, Social Network, Captain Phillips). Η ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον αποτελεί πεδίο δράσης του πρωταγωνιστικού ζευγαριού, καθώς όλοι οι υπόλοιποι ρόλοι κινούνται ως δορυφόροι γύρω από τους Τζέιμι Ντόρναν («Κρίστιαν Γκρέι») και Ντακότα Τζόνσον («Αναστάζια Στιλ»), κόρη των Μέλανι Γκρίφιθ και Ντον Τζόνσον, που κρατούσε μικρό ρόλο στο «Social Network». Η παρθένα φοιτήτρια αγγλικής φιλολογίας «Αναστάζια/Σία» επισκέπτεται τον 27χρονο δισεκατομμυριούχο «κ. Γκρέι», προκειμένου να του πάρει μία συνέντευξη στα πλαίσια της συμμετοχής του στην τελετή αποφοίτησης του πανεπιστημίου της. Ο κ. Γκρέι παρουσιάζεται ως ένας προγραμματισμένος, ψυχρός και αγέλαστος επιχειρηματίας, σε μία έναρξη που θυμίζει την αντίστοιχη του «American Gigolo» (1980). Τα κοστούμια του ανήκουν στον υποψήφιο για Όσκαρ φέτος Μαρκ Μπρίτζες («Inherent Vice»), που κέρδισε το Όσκαρ πριν 3 έτη για το «The Artist». Η θαυμάστρια του Τόμας Χάρντι (1840-1928) και ο σαδιστής πρίγκιπας του Σιάτλ έλκονται. Η μία - ως άπειρη - ερωτεύεται τον «τέλειο» σύντροφο, ο killer εργένης γοητεύεται από μία γυναίκα διαφορετική από όσες είχε γνωρίσει στο παρελθόν. Η ιστορία τους χωρίζεται σε κεφάλαια, ανάλογα της λογοτεχνικής saga… 

 

Ο 32χρονος Ιρλανδός Τζέιμι Ντόρναν είναι πανέμορφος και τα βγάζει πέρα μια χαρά στο καθήκον του να δημιουργήσει έναν ακαταμάχητο γόη, που ταυτόγχρονα είναι βιτσιόζος και αυταρχικός. Παίζει πειστικά και ανταποκρίνεται και στις εμφανισιακές απαιτήσεις του ρόλου, αν και η σκηνοθέτις αποφεύγει τα προκλητικά πλάνα. Αντίθετα η Τέιλορ-Τζόνσον δεν κωλύεται να παρατάξει πολλές σκηνές του γυμνού κορμιού της συνεπώνυμής της πρωταγωνίστριας. Η 25χρονη Τεξανή Ντακότα Τζόνσον είναι καλή ηθοποιός και έχει ένα διαφορετικό, αλλά όμορφο, επειδή είναι φυσικό, λουκ. Καταφέρνει να υποδυθεί την «υποτακτική» στον «κυρίαρχο» κ. Γκρέι, χωρίς να γίνεται φτηνή, πρόστυχη, «δεύτερη». Οι Ρίτα Όρα και Μάρσια Γκέι Χάρντεν («How to get away with murder») περιορίζονται στους περιφερειακούς ρόλους της αδελφής και της μητέρας του κου. Γκρέι αντίστοιχα. Ο Ντίλαν Νιλ του «Τόλμη και Γοητεία» (από την οποία πέρασε για λίγο και η γιαγιά της πρωταγωνίστριας Τίπι Χέντρεν) υποδύεται τον πατριό της «Αναστάζια». Τον αδελφό του «Κρίστιαν» υποδύεται ο Λιουκ Γκράιμς («American Sniper»). Την «Σία» ορέγονται οι «Χοσέ» και «Πολ» (Βίκτορ Ρασούκ και Άντονι Κονέτσνι αντίστοιχα, που και οι δύο έπαιζαν στο «Godzilla»). Η σκηνοθέτις Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον τυγχάνει σύζυγος του Άαρον Τέιλορ-Τζόνσον («Godzilla», 2014, «Anna Karenina», 2012), πρωταγωνιστή στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της «Nowhere Boy», 2009. Η γυναικεία ματιά δεν προδίδει την συγγραφέα της τριλογίας βιβλίων Ε.Λ. Τζέιμς, που κάνει και παραγωγή στο φιλμ. Οι Λονδρέζες συνεργάτιδες έχουν μεταφέρει την μελαγχολία της Μεγάλης Βρετανίας στα κυρίως εσωτερικού χώρου, σκοτεινά πλάνα του φιλμ, που διευθύνει ο Σίμους Μακ Γκάρβει («Godzilla»). Τα σκηνικά δημιούργησε η Λόρελ Μπέργκμαν («Godzilla»). Η επίσης Λονδρέζα σεναριογράφος Κέλι Μάρσελ («Saving Mr. Banks», 2013), συνεργάτις του Τομ Χάρντι, εγκλωβισμένη στο κείμενο του βιβλίου, δημιουργεί ένα σενάριο, που προσπαθεί να γλυτώσει τις γλυκανάλατες αναφορές, χωρίς να σώνει την ταινία από στιγμές που προκαλούν τον γέλωτα. 

 

Τις σεξουαλικές περιπτύξεις του ζεύγους ντύνουν υπέροχα τα τραγούδια του πολυσυλλεκτικού σάουντρακ: Άνι Λένοξ, Μπιγιονσέ, Τζέσι Γουέαρ, Σία, Έλι Γκούλντινγκ, αλλά και Ρόλινγκ Στόουνς και Φρανκ Σινάτρα

 

Ακούγονται γνωστά θέματα κλασικής μουσικής και συνθέσεις του Ντάνι Έλφμαν.

 

Αριστούργημα*****, Πολύ καλό****, Καλό***, Ενδιαφέρον**, Μέτριο*, Κακό