Κείμενο από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο
(Κακόγουστα αστεία, ρατσισμός και άσκηση βίας πληγώνουν τη βιτρίνα του θεσμού)
Οι αδελφές Venus και Serena Williams ανοίγουν τη βραδιά, προλογίζοντας την ερμηνεία της Beyonce στο υποψήφιο τραγούδι από την ταινία King Richard (7,5/10), που αφορά στη ζωή των δύο τενιστριών. Η υποψήφια Beyonce το 2005 τραγούδησε live τα υποψήφια Look to your Path και Learn To Be Lonely στην αίθουσα απονομής, ενώ τώρα η καλλιτέχνις ερμηνεύει στο Compton.
Οι τρεις συμπαρουσιάστριες Amy Schumer, Regina Hall and Wanda Sykes αναφέρονται στα φετινά snubs του θεσμού. Χαρακτηρίζουν τη βραδιά gay night κόντρα στους ρατσιστικούς νόμους (Don’t Say Gay) της Πολιτείας της Florida. Ελάχιστοι φέρουν μάσκα, όπως και στα κινηματογραφικά γυρίσματα παγκοσμίως.
Δύο ζευγάρια ηθοποιών είναι φέτος υποψήφια για Όσκαρ και διεκδικούν τρόπαια στην τελετή απονομής των βραβείων. Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ είναι υποψήφιοι αντίστοιχα για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου και τον Α’ Γυναικείου Ρόλου. Η Κίρστεν Ντανστ και ο Τζέσι Πλέμονς είναι υποψήφιοι στις κατηγορίες Β’ Γυναικείου Ρόλου και Β’ Ανδρικού Ρόλου αντίστοιχα.
Η H.E.R. και ο Daniel Kaluua ανακοινώνουν – ανεξήγητα υπό τους ήχους του Africa των Toto (!!!) - την νικήτρια στην κατηγορία ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE. Η Ariana DeBose (West Side Story, 7/10) γίνεται η πρώτη ανοιχτά queer γυναίκα, που κερδίζει σε κατηγορία ερμηνείας, γεγονός που και η ίδια αναδεικνύει στο λόγο της.
Μετά από τα σεξιστικά αστεία της Regina Hall το Dune (7,5/10) κερδίζει τα βραβεία καλύτερου ήχου και φωτογραφίας.
Το βραβείο καλύτερου Documentary Short Subject κερδίζει το THE QUEEN OF BASKETBALL (Ben Proudfoot). Είναι ένα από τα οκτώ βραβεία, που δόθηκαν κατά τη διάρκεια του red carpet.
Τα καλύτερα οπτικά εφέ κερδίζει το Dune. Φέτος συνυποψήφιος στην ίδια κατηγορία για το Free Guy ήταν και ο Νίκος Καλαϊτζίδης. Ακολούθησε ένα αφιέρωμα για τα εξηντάχρονα του James Bond.
Ακολουθεί ερμηνεία του υποψήφιου τραγουδιού DOS ORUGUITAS (ENCANTO). Είναι όμορφο, που απολαμβάνεις ξανά ολόκληρα τα τραγούδια στην τελετή. Καλύτερο ANIMATED FEATURE FILM αναδεικνύεται το ENCANTO.
Για ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ βραβεύεται το The Wind Shield Wiper. Η Sheila E. παίζει κρουστά στην ορχήστρα της βραδιάς. Η επίσκεψη της Wanda Sykes στο μουσείο του θεσμού, επιβεβαιώνει το μύθο της ομοιότητας του κακοποιητή παραγωγού με ήρωα του The Lord of the Rings. Το βραβείο ACTOR IN A SUPPORTING ROLE κερδίζει ο TROY KOTSUR (CODA, 8,5/10), συμπρωταγωνιστής της παρούσας, πρώτης, κωφής νικήτριας βραβείου Oscar ερμηνείας Marlee Matlin (Children of a Lesser God, 1987).
Η Ιαπωνία κερδίζει το πρώτο της Oscar από το 2008 στην κατηγορία INTERNATIONAL FEATURE FILM με το DRIVE MY CAR (4/10). Η Reba McEntire ερμηνεύει το αδιάφορο «SOMEHOW YOU DO» από το φιλμ Four Good Days (8/10) σε στίχους και μουσική της Diane Warren.
Ο Riz Ahmed κερδίζει Oscar για το SHORT FILM (ANIMATED) “THE LONG GOODBYE” μετά του Aneil Karia. Καλύτερα κοστούμια κερδίζει δίκαια η Jenny Beavan για τη δουλειά της στο CRUELLA (7/10). Και ξαφνικά ακολουθεί live ερμηνεία του μη υποψήφιου τραγουδιού We Don’t Talk About Bruno από το Encanto. Becky G και Luis Fonsi on stage μεταξύ άλλων. Δυστυχώς ο Lin-Manuel Miranda απουσιάζει, καθώς η σύζυγός του διαγνώστηκε θετική στην Covid19.
Καλύτερο πρωτότυπο σενάριο κερδίζει το BELFAST (7/10). Πρώτο Oscar για τον Kenneth Branagh. Καλύτερο διασκευασμένο σενάριο κερδίζει η Sian Heder για το CODA. Το DUNE κερδίζει και για καλύτερη μουσική, αυτή του Hans Zimmer. Ακολουθεί ερμηνεία του υποψήφιου τραγουδιού NO TIME TO DIE (από το ομώνυμο φιλμ, 7/10) από τους μαυροφορεμένους Billie Eilish και Finneas O'Connell. Ακολουθεί το Oscar για το καλύτερο μοντάζ. Κερδίζει το Dune και ο Joe Walker. Για την τελευταία ώρα των βραβείων αλλάζει και το σκηνικό και η ορχήστρα.
Ο Will Smith γίνεται έξαλλος για το αστείο, που κάνει ο Chris Rock για το κεφάλι της γυναίκας του, λέγοντας κοροϊδευτικά πως θα συμμετάσχει στο «GI Jane 2». Η Jada Pinkett-Smith πάσχει από αλωπεκία. Ο Smith, ενώ αρχικά γέλασε, στη συνέχεια ανεβαίνει στη σκηνή, ασκεί βία, καθήμενος βρίζει και σοκάρει παριστάμενους και τηλεθεατές, χάνοντας το δίκιο του.
Καλύτερο DOCUMENTARY (FEATURE) αναδεικνύεται το SUMMER OF SOUL (...OR, WHEN THE REVOLUTION COULD NOT BE TELEVISED) των Ahmir "Questlove" Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent και David Dinerstein.
Ο Puff Daddy υπόσχεται να φιλιώσει Rock και Smith backstage. Al Pacino, Francis Ford Coppola και Robert De Niro επί σκηνής λόγω του αφιερώματος στον Νονό.
Το φετινό In Memoriam δεν καταφέρνει να σε κάνει να ξεχάσεις τη σοκαριστική σκηνή, που διαδραματίστηκε επί σκηνής προ ολίγου.
Έκτο Oscar για το Dune, αυτή τη φορά για τα σκηνικά των Patrice Vermette και Zsuzsanna Sipos. Στην κατηγορία ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ κερδίζει η εικοσάχρονη Billie Eilish (με τον αδελφό της), η νεότερη που κερδίζει το "Triple Crown" για φιλμική μουσική (Grammy, Golden Globe, and Oscar). Είναι η 17η φορά που συμβαίνει αυτό (βλ. ενδεικτικά και The Way We Were, Evergreen). Η Diane Warren παρακολουθεί σοκαρισμένη.
Oscar καλύτερης σκηνοθεσίας κερδίζει η Jane Campion (THE POWER OF THE DOG, 7/10), η πρώτη γυναίκα με δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ σκηνοθεσίας. Η ιταλίδα σκηνοθέτις Λίνα Βερτμύλλερ είναι η πρώτη γυναίκα που προτάθηκε για Όσκαρ σκηνοθεσίας στην ιστορία του θεσμού και μάλιστα για ευρωπαϊκή ταινία (μόλις το 1977 για το φιλμ «Pasqualino Settebellezze»).
Ακολούθησαν οι υποψηφιότητες της Τζέιν Κάμπιον («The Piano» του 1993) και της Σοφία Κοππόλα («Lost in Translation» του 2003). Για την ιστορία επισημαίνεται ότι τελικά μία γυναίκα κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας μόλις το 2010. Ήταν η τέταρτη υποψήφια γυναίκα στην ιστορία του θεσμού, η Κάθριν Μπιγκελόου για το φιλμ «The Hurt Locker». Επτά γυναίκες έχουν προταθεί συνολικά για το βραβείο στην ιστορία του θεσμού (Lina Wertmuller, Jane Campion, Sofia Coppola, Kathryn Bigelow, Greta Gerwig, Emerald Fennell, Chloé Zhao). Φέτος είναι η πρώτη φορά που γυναίκες κερδίζουν το τρόπαιο back-to-back. Το 1994 ο Steven Spielberg με το “Schindler’s List” είχε κερδίσει την Campion, υποψήφια για το “The Piano”.
Καλύτερος ηθοποιός σε πρωταγωνιστικό ρόλο αναδεικνύεται ο WILL SMITH (King Richard, 7,5/10). Οι περισσότεροι στην αίθουσα ούτε καν χειροκροτούν ούτε καν σηκώνονται. Κατέστρεψε την εικόνα του, όσο και να κλαίει. Ζήτησε συγγνώμη από την Ακαδημία και τους συνυποψηφίους του. Είναι ο πέμπτος μαύρος άντρας, που κερδίζει στην κατηγορία του. Είχε χάσει από τον συνυποψήφιό του φέτος Denzel Washington και από τον Forest Whitaker. Ο Sidney Poitier και ο Jamie Foxx υπήρξαν οι άλλοι μαύροι, άντρες νικητές. Καλύτερο MAKEUP & HAIRSTYLING: THE EYES OF TAMMY FAYE (6,5/10) (Linda Dowds, Stephanie Ingram and Justin Raleigh). Δίκαιη επιλογή.
Ο Anthony Hopkins παραδίδει το Oscar καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην JESSICA CHASTAIN (The Eyes of Tammy Faye). Η ηθοποιός αναφέρεται στους ανθρώπους που επέλεξαν να αυτοκτονήσουν υπό το βάρος του ρατσισμού, που υπέστησαν. Η αδελφή της αυτοκτόνησε λόγω κατάθλιψης και για αυτό η ηθοποιός υποστηρίζει ένα ίδρυμα, που βοηθά έφηβους, που υποφέρουν από αυτή τη διαταραχή.
Η Liza Minnelli εμφανίζεται επί σκηνής μετά της Lady Gaga. Ανακοινώνουν το βραβείο καλύτερης ταινίας. Κερδίζει το CODA (Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi, Patrick Wachsberge), πετυχαίνοντας και στις τρεις υποψηφιότητές του. Είναι η πρώτη φορά που ταινία με κυρίως κωφό καστ κερδίζει στην κατηγορία αυτή. Είναι μόλις το έκτο φιλμ, που κερδίζει το μεγάλο βραβείο χωρίς να έχει και υποψηφιότητα σκηνοθεσίας. Η Sian Heder θα σκέφτεται τη σκηνοθέτιδα Barbra Streisand (Yentl, The Prince of Tides, The Mirror Has Two Faces).