ORBISON234535

 

Από τον ALi Mathloum

 

Όταν οι σπουδαιότεροι ροκ σταρς από τον Elvis μέχρι, τον Lennon κ τον Springsteen συμφωνούν για την πιο εξέχουσα φωνή όλων των εποχών, εμείς άπλα γνέφουμε καταφατικά με δέος...

 

........Μια φωνή που το εύρος της λένε κάποιοι ειδικοί ότι φτάνει μέχρι κ την 5η οκτάβα διάβασα κάπου κ θεωρείται από βαρύτονος μέχρι τενόρος, δεν γνωρίζω πολλά για τα τεχνικά μέρη για να υποστηρίξω τέτοια σχόλια, εγώ θα μιλήσω σαν απλός ακροατής όπως είμαστε οι περισσότεροι. Αν το συναίσθημα είχε φωνή θα είχε την μορφή που Roy Orbison, αυτή είναι η δική μου απλή περιγραφή της αγαπημένης μου φωνής.

 

Στην πρώιμη εποχή της ακμής της ροκ ν ρολ που οι περισσότεροι σταρς προσπαθούσαν να εκπέμπουν μια macho εικόνα ή να μετατραπούν σε τρανοί περφόρμερς με χορευτικά κ ενέργεια πάνω στη σκηνή, ο Ροι ήταν διαφορετικός και μυστήριος. Ερμήνευε μαυροφορεμένος, σχεδόν ακίνητος και πάντοτε με την κιθάρα του και τα μαύρα γυαλιά του. Τα οποία τον βοηθούσαν διότι έπασχε από τον ''φόβο της σκηνής'' ήταν ανασφαλής και ντροπαλός άλλα με αυτό το στυλ που δημιούργησε με την ακινησία κ τα μαύρα γυαλιά μπορούσε να κρυφτεί κ να νιώσει πιο άνετα, όπως κ να χει η εικόνα αυτή του Roy στη σκηνή είναι η αληθινή έννοια του cool τύπου.

 

ORBISON

 

‘’Roy Orbison is now coming into focus as an innovator of pop music. And I think that’s his two eternal traits, singer and innovator of pop music. Someone who changed songwriting. And obviously as a singer. His spirit- like voice.” Bono

 

Σε αντίθεση με το επαναστατικό ρεύμα της εποχής εκείνος προσέγγισε την ροκ από άλλη ματιά, μια ευάλωτη κ τρυφερή ματιά που σχημάτισε μέσα από τα τραγούδια του το σάουντρακ του ονειροπόλου ανθρώπου. Διότι η πλειονότητα των τραγουδιών του είναι για την μοναξιά, για την αγάπη κ την απώλεια της αλλά και τα όνειρα όπως το αγαπημένο μου κομμάτι του που δεν θα το βαρεθώ ποτέ, το ''In Dreams'' που το θεωρώ αντιπροσωπευτικό της μαγείας του. Χρησιμοποιήθηκε για σάουντρακ εξαιρετικά στην ταινία Blue Velvet από τον David Lynch.

 

 

......Οι τραγωδίες που έχει ζήσει είναι σπάνιο να συμβούν σε έναν κ μόνο άνθρωπο. Έχασε την πρώτη του γυναικά σε αυτοκινητικό, και λίγο καιρό μετά τα δυο από τα τρία του παιδιά σε πυρκαγιά, παρότι τα γεγονότα δεν τον έθεσαν εκτός της μουσικής του τα επόμενα άλμπουμ του δεν είχαν επιτυχία κ φαινόταν ότι ερχόταν η παρακμή. Παρόλα αυτά δεν άφησε την καριέρα του κ συνέχισε να κάνει περιοδείες και να τραγουδάει, ήταν και το μόνο που του είχε μείνει. Δεν μπορώ να μην πιστεύω ότι οι τραγωδίες αυτές αποτυπώθηκαν στις ερμηνείες του μετέπειτα από τα συμβάντα, το νιώθεις στο τρέμουλο της φωνής του που είναι σαν μελωδικός λυγμός.

 

“He could sound mean and nasty on one line and then sing in a falsetto like Frankie Valli in the next. With Roy, you didn’t know if you were listening to mariachi or opera.’’ Bob Dylan

 

....Η καριέρα του πάντως αναγεννήθηκε ολοκληρωτικά το '87 όταν αποφάσισε να ξανά-ηχογραφήσει τις επιτυχίες του με πιο μοντέρνα ενορχήστρωση κ να εκδώσει greatest hits δίσκο με μερικά καινούρια κομμάτια. Έφυγε στα 52 του μόλις χρόνια κ στο απόγειο της φήμης του από καρδιακή προσβολή σοκάροντας τον μουσικό κόσμο, όλοι βγήκαν μπροστά να μιλήσουν για την επιρροή που είχαν από τον Ροι, να τον εξυμνήσουν κ να τον αποχαιρετήσουν. Μέχρι κ σήμερα πάρα πολλά συγκροτήματα κ τραγουδιστές συμπεριλαμβάνουν στα live set lists τους κατά καιρούς κάποιο τραγούδι του Roy. Φυσικά κ είναι μέλος του RnR hall of fame άλλα και του ομόλογου γκρουπ των στιχουργών, songwriters hall of fame. Ντρέπομαι για το ανθρώπινο είδος όταν η μέτρια έως κακή διασκευή της Lauper στο I drove all night έχει περισσότερα views στο YouTube.
εξέχοντα κομμάτια:

 

Pretty Woman, In Dreams, I drove all night, California Blue, You Got It, Only the Lonely, Mean woman blues, Crying, Blue Bayou, running scared, go go go, Life Fades Away, Dream baby, Its over, you'll never walk alone, unchained melody, we'll take the night