The Smiths: Το τραγούδι των 40 λεπτών που εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο ερωτικά τραγούδια (HighwayStar Stories)
Ο μύθος γύρω από το ανεπανάληπτο «There is a light that never goes out»
Δεν ήταν καν προορισμένο να κυκλοφορήσει ως single. Ο κιθαρίστας Johnny Marr θα έλεγε χαρακτηριστικά πως του αρέσει να υπάρχει σε κάθε δίσκο ένα τραγούδι για το οποίο ο κόσμος θα έλεγε «αυτό έπρεπε να κυκλοφορήσει ως single». Το τραγούδι ηχογραφήθηκε ένα πρωινό σαν όλα τα άλλα, με το συγκρότημα να κάνει ουσιαστικά jam επί 40 λεπτά. Το γεγονός ότι το «There is a light that never goes out» δεν ήταν ούτε πρώτη αλλά ούτε δεύτερη επιλογή για single, δείχνει την ποιότητα του album «The Queen is Dead» του 1986, της καλύτερης - σύμφωνα με την πλειοψηφία των οπαδών τους - δουλειάς των Smiths.
Το album ξεχώριζε από το post punk/new wave συρφετό της εποχής, καθώς έδωσε βάση στις πανέμορφες κιθαριστικές μελωδίες που με τη σειρά τους έδωσαν χώρο στους αλληγορικούς και λυρικούς στίχους του Morrissey να ξεχωρίσουν για άλλη μια φορά. Οι αντίστοιχοι του «There is a light that never goes out» αποτελούν αντικείμενο συζήτησης μέχρι σήμερα. Και αν για πολύ κόσμο η κυριότερη pop αναφορά του ήταν στο film «500 days of Summer», ήταν αντίστοιχες οι κινηματογραφικές και μη αναφορές που ενέπνευσαν τη δημιουργία του. Ο στίχος «Αυτό δεν είναι το σπίτι μου» προέρχεται κατευθείαν από το «Επαναστάτης χωρίς αιτία», στο οποίο πρωταγωνιστούσε ένας αγαπημένος ηθοποιός του Morrissey, ο James Dean. Αντίστοιχα σε μια άλλη ταινία που μνημονεύει ο τραγουδιστής, υπάρχει η ατάκα «Why don't you ever take me where's it lively and there's people?». Πρόκειται για το υποτιμημένο film «Saturday Night and Sunday Morning» του 1960.
Οι στίχοι και ο έρωτας ως τραγωδία
Κατά καιρούς έχει ακουστεί η άποψη πως το τραγούδι μιλά ουσιαστικά για το άγχος του εφηβικού έρωτα. Όπως αντίστοιχα και για τις τάσεις φυγής που μπορεί να προκύψουν από κάθε έντονη αισθηματική ιστορία. Σε κάθε περίπτωση, ο κάθε στίχος έχει καρφωθεί στο υποσυνείδητο του κάθε λάτρη του τραγουδιού, ο οποίος με τη σειρά του ανασύρει ανά περίσταση την «ατάκα» που τον εκφράζει. Από τα «δε με νοιάζει» για το που θα πάει ένας ερωτευμένος άνθρωπος, αρκεί να είναι με το ταίρι του, μέχρι την υπόγεια διάβαση που όλοι μας κάποια στιγμή σκεφτήκαμε πως «Θέε μου, αυτή είναι η ευκαιρία μου». Πάνω από όλα δε, ένα ιστορικό ρεφρέν το οποίο - όσο κανένα άλλο σε κανένα τραγούδι - καταφέρνει να μετρατρέψει την απόλυτη τραγωδία στο απόλυτο συναίσθημα και έκφραση αγάπης και αφοσίωσης:
«Κι αν πέσει πάνω μας ένα διώροφο λεωφορείο
To να πεθάνω δίπλα σου, είναι ένας τόσο ουράνιος τρόπος να πεθάνεις
Και αν ένα φορτηγό δέκα τόνων μας σκοτώσει και τους δύο
Το να πεθάνω δίπλα σου...Λοιπόν, η ευχαρίστηση, το προνόμιο είναι δικό μου»
Μέχρι και σήμερα, πολύς κόσμος θα επιλέξει αυτό το τετράστιχο για να πει αυτό που δυσκολεύονται οι καθημερινές μας λέξεις να εκφράσουν...
Στατιστικά
Το τραγούδι κυκλοφόρησε ως single μόλις τον Οκτώβριο του 1992. Έφτασε ως το νούμερο 25 των Αγγλικών charts και ήταν προφανώς η τελευταία είσοδος του γκρουπ. Περιοδικά όπως το NME το έχουν κατατάξει ανάμεσα στα καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών. Στο βιβλίο του Irvine Welsh «Trainspotting» (στο οποίο φυσικά βασίστηκε η ομώνυμη ταινία) υπάρχει κεφάλαιο που έχει το όνομα του τραγουδιού. Χαρακτηριστική είναι επίσης - όπως προαναφέρθηκε - η σκηνή στην ταινία «500 days of summer», όπου η πρώτη επαφή του ζευγαριού οφείλεται στο «There is a light that never goes out». Ανάμεσα στις πολλές διασκευές του τραγουδιού ξεχωρίζουν αυτές του Noel Gallagher των Oasis, καθώς και της Miley Cyrus.
Lyrics
Take me out tonight
Where there's music and there's people
And they're young and alive
Driving in your car
I never, never want to go home
Because I haven't got one anymore
Take me out tonight
Because I want to see people
And I want to see life
Driving in your car
Oh, please, don't drop me home
Because it's not my home, it's their home
And I'm welcome no more
And if a double-decker bus crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten ton truck kills the both of us
To die by your side
Well, the pleasure, the privilege is mine
Take me out tonight
Take me anywhere, I don't care, I don't care, I don't care
And in the darkened underpass
I thought, oh God, my chance has come at last
But then a strange fear gripped me
And I just couldn't ask
Take me out tonight
Oh, take me anywhere, I don't care, I don't care, I don't care
Driving in your car
I never, never want to go home
Because I haven't got one, la-di-dum
Oh, I haven't got one
Oh, oh
And if a double-decker bus crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten ton truck kills the both of us
To die by your side
Well, the pleasure, the privilege is mine
Oh, there is a light and it never goes out...