Από τον Ορέστη Πέτικο

 soundcity1

Μικρόφωνα  εντάξει;  Τα όργανα ακούγονται καλά;  Όλοι στις θέσεις τους;  Ταινία έτοιμη;  Ξεκινάμε!

Το  Sound City Studios  ήταν  ένα  στούντιο  ηχογράφησης  που  δημιουργήθηκε  το 1969  στην περιοχή  Van Nuys  του  Los Angeles  της California.

Ήταν  ένα  παραδοσιακό  αναλογικό  στούντιο  χρησιμοποιώντας  ταινία  εγγραφής  για  τις  ηχογραφήσεις,  κάνοντας  αρκετά δύσκολη  την ζωή  των παραγωγών  αφού τότε  δεν υπήρχε  η ευκολία  του υπολογιστή  και  των  προγραμμάτων  που  απλά  πατώντας  ένα κουμπί  μπορούσε  να βελτιώσει  την  φωνή,  να διορθώσει  μια λάθος  νότα  ή  ακόμα  και  αλλάξει  εντελώς  ολόκληρο  το τραγούδι.  Τότε  χρειαζόταν  υπομονή, επιμονή,πολλές  ώρες  πάνω από  την κονσόλα  και πολλά  πισωγυρίσματα  της  μαγνητικής  ταινίας  για να βγει  ένα τέλειο  αποτέλεσμα.

soundcity3

Το  στούντιο  ανήκε  σε  2  επιχειρηματίες,   τον   Joe Gottfried  και   τον  Tom Skeeter,  οι οποίοι  είχαν  σαν στόχο  να φτιάξουν  ένα στούντιο  ηχογράφησης  δίσκων  που θα  τους απέφερε  πολλά  έσοδα.  Έτσι  επένδυσαν , το  καθόλου  μικρό  ποσό  για  εκείνη  την  εποχή,  των  75.175 δολαρίων  προκειμένου  να  αποκτήσουν  την  άκρως  ποιοτική  και  χειροποίητη  κονσόλα  επόμενης  γενιάς  Neve 8078  φτιαγμένη  από  τον  μηχανικό  ιδιοφυία   Rupert Neve.

Η  κονσόλα  αυτή  ήταν  ο  βασικότερος  λόγος  που  οι  τοίχοι  του  Sound City  ήταν γεμάτοι  από  χρυσούς  και  πλατινένιους  δίσκους.  Προσέφερε  μοναδικό  ήχο  και  ήταν  ένα  εξαιρετικό  εργαλείο  γι’ αυτόν  που  την  χειριζόταν.  Έτσι  φυσικό  και επόμενο  ήταν  το  στούντιο  να γίνει  περιζήτητο  και  πολλά  συγκροτήματα  να θέλουν  να ηχογραφήσουν  εκεί. 

soundcity2

To  1970  οι  Spirit  και  ο  Neil Young  οδήγησαν  το στούντιο   στα  πρώτα  του  βήματα.  Η  φήμη του  όμως  εκτοξεύτηκε  με  την  παρουσία  των  Buckingham Nicks  οι  οποίοι  ήταν  και  το  πρώτο  συγκρότημα  που ηχογράφησε  στην  Neveτο  1973.

Μεγάλα ονόματα όπως οι Tom Petty,  REO Speedwagon,  Rick  Springfield,  Santana,  Cheap  Trick,  Fleetwood Mac,  Barry Manilow,  Fear,  Ratt,  Rage Against the Machine,  Grateful  Dead,   Foreigner,  Queens of the Stone Age,  Nine Inch Nails,  Metallica, Guns N’ Roses,  Johnny  Cash  και Nirvana ηχογράφησαν εκεί μεγάλες επιτυχίες.

Το  SoundCity ήταν  σκέτη  παρακμή.  Ο  εξωτερικός  χώρος  του  παρκινγκ  πλημμύριζε  με  το  παραμικρό.  Στο  εσωτερικό  του  είχε  απαίσια  μυρωδιά,  και  οι  τοίχοι  ήταν  βρώμικοι.  Θύμιζε  έναν  μεγάλο  σκουπιδότοπο,  καθαριζόταν  σπάνια  και  είχε  μια μοκέτα  η  οποία  είχε  πάνω  της  από  σκουπίδια,  μέχρι  τσιγάρα  και  χυμένο  ουίσκι  από  πρόβες.

Ήταν  όπως  και  το  ροκ.  Χωρίς  κανόνες.  Χωρίς  περιορισμούς.  Χωρίς  προσχήματα  και  επισημότητες.

Ήταν  το στούντιο  που  έκανε  την  μουσική  ηχογράφηση  να  είναι  γιορτή.  Λόγω  της  αναλογικής  του  εγγραφής  δεν  υπήρχαν  πολλά  περιθώρια  λάθους  από  τους  καλλιτέχνες.  Όταν  γινόταν  ένα  λάθος  ανάλωναν  πολλές  ώρες  στο  να βγει  σωστό  αποτέλεσμα.  Όμως  με  αυτόν  τον  τρόπο  αναδεικνύονταν  καλλιτέχνες  που  άξιζαν  πραγματικά   και   ήταν  ποιοτικοί.  Δεν  είχαν  την  πολυτέλεια  του ηλεκτρονικού  υπολογιστή,  γι’ αυτό  δούλευαν  σκληρά  και  γινόντουσαν  συνεχώς  καλύτεροι. 

Για  πολλούς  εκτός  από  την  καλύτερη  κονσόλα  που  υπήρχε,  είχε  επίσης  και  τον  καλύτερο  ακουστικό  χώρο  για  την  ηχογράφηση  των  νταμς. 

soundcity5

Δυστυχώς  όμως  η  ψηφιακή  εποχή  προτιμήθηκε  γιατί  το  κόστος  εγγραφής  ήταν  πολύ  πιο φθηνό.  Η  αρχή  της  δεκαετίας  του  90  βρήκε  το  στούντιο  να  είναι  έτοιμο  να  κλείσει.  Ευτυχώς  όμως  οι  Nirvana  επέλεξαν  να  ηχογραφήσουν  το  ιστορικό  Nevermind εκεί  και  του  έδωσαν  περίπου  20  χρόνια  παράταση   ζωής,  καθώς  ξαναέφεραν  κόσμο  για  να  ηχογραφήσει.

Το studio σταμάτησε τις  εμπορικές του ηχογραφήσεις το Μάιο του 2011 και τότε ο Dave Grohl, o πρώην ντράμερ των Nirvana και νυν frontman των Foo Fighters,  αγόρασε την Neve 8028  του Studio A  και την εγκατέστησε στο προσωπικό  του  στούντιο  606. Έπειτα  αποφάσισε να κάνει  ένα  ντοκιμαντέρ , στο οποίο ξετυλίγει τα μυστικά του  στούντιο.  Δείχνοντας συνεντεύξεις και πρόβες απότους  θρυλικούς μουσικούς που ηχογράφησαν μερικά από τα καλύτερα ροκ άλμπουμ όλων των  εποχών , δεν  διηγείται απλώς  την ιστορία του ναού του πραγματικού ροκ, αλλά εξυμνεί το ανθρώπινο στοιχείο στη μουσική.  ΟGrohlσυγκεντρώνει  μερικούς  από  τους  καλλιτέχνες   του  θρυλικού  στούντιο  για να δουλέψουν μαζίπάνω σε ένα άλμπουμ με  όνομα  Real to Reel.