Από τον Κώστα Ζουγρή
Ενα από τα πιο συχνά μουσικά φαινόμενα στη δεκαετία του '60 ήταν τα τραγούδια που δημιουργήθηκαν ως απάντηση ή ήταν κάτι σαν συνέχεια σε ένα άλλο τραγούδι.
Η αιτία μάλλον πρέπει να αναζητηθεί στο ότι κάποιοι ήθελαν να εκμεταλλευτούν την ήδη υπάρχουσα επιτυχία. Τα περισσότερα από αυτά δεν μπόρεσαν βέβαια να επαναλάβουν αυτό που είχε πετύχει το τραγούδι για το οποίο δημιουργήθηκαν ως απάντηση, αλλά έγιναν ένα κομμάτι από την ιστορία της μοντέρνας μουσικής.
Στη σχετικά πρόσφατη εποχή το φαινόμενο αυτό επανήλθε σε μικρότερο βαθμό, κυρίως στο χώρο του χιπ χοπ.
Τη μεγαλύτερη αλυσίδα από συνεχόμενες απαντήσεις έχει η επιτυχία τού Hank Ballard και του συγκροτήματός του Midnighters, Work With Me Annie, το 1954, που προκάλεσε αλλεπάλληλες συνέχειες από τον ίδιο, αλλά και άλλους καλλιτέχνες. Annie Had Α Baby, Annie's Aunt Fannie. Το 1955 οι Midnighters τραγούδησαν το Annie Pulled Α Humbug, στο οποίο ο τραγουδιστής τους ισχυρίζεται ότι το μωρό που έχει η Annie δεν του μοιάζει καθόλου και δεν είναι δικό του, δηλαδή κάτι ανάλογο με αυτό που ισχυρίστηκε αρκετές δεκαετίες αργότερα ο Michael Jackson στο Billy Jean.
Απάντηση στο ίδιο τραγούδι ήταν και η πρώτη επιτυχία τής Etta James με τίτλο Roll With Me Henry· λίγο αργότερα το ίδιο τραγούδι διασκεύασε η Georgia Gibbs με τον τίτλο Dance With Me Henry.
Περίπου την ίδια περίοδο οι Platters απαντούν με το Bark, Battle And Brawl στο Shake, Rattle and Roll του Joe Turner, που διασκεύασε και ο Bill Haley με το συγκρότημά του, τους Comets.
Η μετέπειτα διάσημη Carole King έγραψε το 1959 το Oh! Neil ως απάντηση στο Oh! Carol που είχε γράψει γι'αυτήν ο Neil Sedaka.
Το 1960 ο Ray Peterson τραγουδά το Tell Laura Ι Love Her και την ίδια χρονιά η Marilyn Michaels απαντά με το Tell Tommy Ι Miss Him.
Η Skeeter Davis κυκλοφόρησε το 1960 την πρώτη της επιτυχία με τίτλο (Ι Can' t Help You) Ι' m Falling Τοο ως απάντηση στο Please Help Me Ι'm Falling του Hank Locklin.
Το Save The Last Dance For Me των Drifters οδήγησε στο Ι'll Save The Last Dance For You, με την Damita Jo, και το Are You Lonesome Tonight?, με τον Elvis Presley, επίσης τραγούδι του 1960, στο Yes Ι'm Lonely Tonight με την Dodie Stevens.
Την ίδια χρονιά ο Jim Reeves κυκλοφορεί στον χώρο της μουσικής κάντρι το He'll Have Το Go και η Jeanne Black του απαντά He'll Have Το Stay, η μεγαλύτερη ίσως επιτυχία που συνδέει δύο τραγούδια στην ιστορία της μουσικής. Στον χώρο της κάντρι ανήκει και το Wolverton Mountain του Claude King που απάντησή του το 1962 ήταν το Ι'm The Girl From The Wolverton Mountain με την Jo Ann Campbell.
Το 1961 η συνθετική δυάδα των Doc Pomus και Mort Shuman γράφει το Little Sister για τον Elvis Presley και αμέσως μετά στην ίδια μελωδία αλλάζει τον στίχο και τον τίτλο στο Hey Memphis που τραγουδά η LaVern Baker.
Απάντηση στο Bring It On Home Το Me του Sam Cooke ήταν το Ι'll Bring It Home Το You με την Carla Thomas· και τα δύο κυκλοφόρησαν το 1962.
Το 1962, η Shelley Fabares, που πρωταγωνιστούσε στο τηλεοπτικό σόου Donna Reed, γνωρίζει διαδοχική επιτυχία με τα Johnny Angel και Johnny Loves Me.
Απαντήσεις σε δικά τους τραγούδια επιτυχίες ήταν και τα Mashed Potato Time με συνέχεια το Gravy (On My Mashed Potatoes) της Dee Dee Sharp και Monsters Holiday, που ήταν συνέχεια στο Monster Mash του Bobby «Boris» Pickett.
Το Judy's Turn Το Cry της Leslie Gore, επιτυχία του 1963, αναφέρεται στο It's My Party, που ήταν επιτυχία της την ίδια χρονιά, στο οποίο τραγουδά «It's My Party and Ι'll Cry If Ι Want Το» (Είναι δικό μου το πάρτι κι αν θέλω θα κλάψω), στο Judy's Turn Το Cry συνεχίζει την ιστορία της τραγουδώντας «Cause now it's Judy's turn to cry, Judy's turn to cry, cause Johnny's come back to me» (Τώρα είναι η σειρά της Judy να κλάψει, γιατί ο Johnny ξαναγύρισε σε μένα).
Η Jody Miller, που δεν είχε καμία συγγένεια με τον Roger Miller, απάντησε με το Quen Of The House στο King Of The Road του Miller, που ήταν ο συνθέτης και στα δύο τραγούδια του 1965.
Το 1965 ο Smokey Robinson γράφει για τους Temptations το My Girl, που ήταν απάντηση στο My Guy που είχε γράψει ο ίδιος έναν χρόνο νωρίτερα για τη Mary Wells· και τα δύο τραγούδια έγιναν Νο 1 στην Αμερική.
Την ίδια χρονιά, το συγκρότημα των Spokesmen, που μέλος του ήταν ο Danny των Danny And The Juniors (At The Hop, επιτυχία του 1958), απαντούσαν με το Dawn Of Correction στο Νο 1 του Barry McGuire, Eve Of Destruction.
Το 4th Time Around του Bob Dylan, από το άλμπουμ του 1966 Blonde On Blonde, ήταν απάντηση στο Norwegian Wood των Beatles. Με τη σειρά τους οι Beatles έγραψαν το Revolution ως απάντηση στο Street Fighting Man των Rolling Stones.
Το Garden Party του Ricky Nelson, τραγούδι του 1972, που αποτελούσε μία απολογητική αναδρομή για το παρελθόν του στο τραγούδι, αναφέρεται σε παλαιότερες επιτυχίες του, όπως το Hello Mary Lou.
Αρκετές είναι οι αναφορές σε προηγούμενα τραγούδια από τον χώρο του χιπ χοπ. Οι Lady Shaw και Marsha απαντούν με το τραγούδι τους Son Of Α Bitch στον Shaggy και το τραγούδι του It Wasn't Me, ο ράπερ Eazy-Ε, πρώην μέλος των NWA, ηχογράφησε τα It's On και Real Muthaphuckkin G's ως απάντηση στο Dre Day του Dr Dre, που ήταν επίσης πρώην μέλος των NWA.
Το χιπ χοπ τρίο των Sporty Thieevz έχει ηχογραφήσει απαντήσεις για τα Indepentend Woman και Bills, Bills, Bills των Destiny's Child με τους τίτλους Independent Men και Ain't Payin Νο Bills (Νο Bills, Bills, Bills), όπως και το Νο Pigeons που είναι απάντηση στο Νο Scrubs των TLC.
Υπάρχουν επίσης πολλά τραγούδια που αναφέρονται σε προηγούμενα, όπως τα: Thunder Road του Bruce Springsteen με αναφορά στο Only The Lonely του Roy Orbison, Sweet Home Alabama των Lynyrd Skynyrd στο Southern Man του Neil Young, Take Me Home Tonight με τον Eddie Money στο Be My Baby των Ronettes, Vera των Pink Floyd στο We'll Meet Again της Vera Lynn, το Summer Rain του Johnny Rivers στο Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band των Beatles, Stan του Eminem με αναφορά στο In The Air Tonight του Phil Collins, Shooting Star των Bad Co, στο Love Me Do των Beatles, Runnin' Down Α Dream του Tom Petty στο Runaway του Del Shannon, Memories του Leonard Cohen στα Jezebel του Frankie Laine και Stardust του Hoagy Carmichael και οι Ολλανδοί Golden Earring στη μεγάλη επιτυχία τους Radar Love αναφέρουν το Coming On Α Strong της Brenda Lee.