w14 95956african mona lisa

 

Σε ορισμένες περιπτώσεις κάποια έργα τέχνης λειτουργούν ως σύμβολα εθνικής συμφιλίωσης μετά από έναν εμφύλιο.

 

Ο εμφύλιος στη Νιγηρία στα τέλη της δεκαετίας του '60, που έμεινε γνωστός ως Πόλεμος της Μπιάφρα ήταν αιματηρός. Η φυλή των Ίγκμπο προσπάθησε να αποσχιστεί από την Νιγηρία και να δημιουργήσει καινούργια χώρα με το όνομα Μπιάφρα. Ο λόγος ήταν και εδώ το πετρέλαιο, εν προκειμένω στο Δέλτα του ποταμού Νίγηρα. Η νιγηριανή κυβέρνηση, στην πλειονότητά της από τη φυλή των Γιορούμπα, επέβαλε αποκλεισμό των περιοχών των Ίγκμπο, ο λιμός που ακολούθησε ήταν τρομακτικός, οι φωτογραφίες στα πρωτοσέλιδα των τότε εφημερίδων των μικρών Ίγκμπο που λιμοκτονούσαν ήταν εφιαλτικές. Σε τέτοιον βαθμό που, για κάποιες δεκαετίες, όταν έβλεπε ο απλός κόσμος ένα πολύ αδύνατο παιδάκι του έλεγε «φάε παιδάκι μου κάτι, σαν μπιαφράκι είσαι».

 

Ο εμφύλιος έληξε, οι Ίγκμπο εγκατέλειψαν το όραμα μιας ξεχωριστής πατρίδας, οι έως πρότινος αλληλοσπαρασσόμενοι Νιγηριανοί συμφιλιώθηκαν. Το 1974, ο Μπεν Ενβόνβου από τη φυλή των Ίγκμπο έκανε ένα πορτραίτο της πριγκίπισσας Αντετούτου Αντεμιλούγι, γνωστής ως Τούτου και εγγονής ενός ιδιαίτερα σεβαστού ηγέτη των Γιορούμπα. Το έργο που φιλοτέχνησε ο Ενβόνβου κατέληξε να συμβολίζει τη συμφιλίωση μεταξύ κυβέρνησης και αυτών που ήθελαν να αποσχιστούν.

 

Ο Ενβόνβου ζωγράφισε τρεις εκδοχές του πορτραίτου της Τούτου. Οι πίνακες χάθηκαν. Για πάνω από 40 χρόνια δεν τους ξαναείδε ανθρώπου μάτι.

 

Πηγή: ΑΠΕ