Η Κοκό Σανέλ (Coco Chanel, ψευδώνυμο της Γαλλίδας Γκαμπριέλ Σανέλ, γαλλ.Gabrielle Bonheur Chanel) ήταν μια από τις διασημότερες σχεδιάστριες μόδας του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου του 1883 και πέθανε στις 10 Ιανουαρίου του 1971. Το 1909 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Παρίσι, με γυναικεία καπέλα. Ίδρυσε ομώνυμο οίκο μόδας που παραμένει στην επικαιρότητα μέχρι σήμερα. Το 1923 δημιούργησε το άρωμα "Σανέλ № 5" και εφηύρε το μικρό μαύρο φόρεμα.
Η επιτυχία της οφείλεται στις πραγματικά πρωτότυπες και τολμηρές για την εποχή τους δημιουργίες της αλλά και στις διασυνδέσεις της με την Αγγλική αριστοκρατία. Μετά τον πόλεμο κατηγορήθηκε -μάλλον άδικα- για συνεργασία με τους Ναζί. Συμπεριλαμβάνεται στις 100 πιο σημαντικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα..
1. Το «Coco Chanel» ήταν κατά το ήμισυ το αληθινό όνομα της μεγάλης αυτής μορφής της μόδας. Το πραγματικό της όνομα ήταν «Gabrielle Bonheur Chanel». Γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου 1883 και πέθανε στις 10 Ιανουαρίου 1971.
2. Η Chanel μεγάλωσε σε ένα γαλλικό ορφανοτροφείο. Είναι χαρακτηριστικές προφανώς οι μνήμες της από εκεί, μιας και το απλοϊκό και άκαμπτο φόρεμα των καλογριών και το όλο περιβάλλον επηρέασαν τα μετέπειτα σχέδια της. Οι δυσκολίες της νεαρής ζωής της την ενέπνευσαν να ακολουθήσει έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο ζωής, πρώτα πάνω στο σανίδι, όπου απόκτησε το παρατσούκλι «Coco» και έπειτα ως δημιουργός γυναικείων καπέλων.
3. Σχετικά με το ψευδώνυμο «Coco», αυτό προέκυψε ύστερα από μια παράστασή της το 1905, όπου μπροστά σε ένα μεγάλο κοινό αγράμματων θαυμαστών της στο La Rotande, μια μουσική σκηνή σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, τραγούδησε «Qui qu'a vu Coco, dans le Trocadero».
4. Το 1909 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Παρίσι, με γυναικεία καπέλα. Θα ιδρύσει ομώνυμο οίκο μόδας ο οποίος μέχρι σήμερα ορίζει «τι είναι σικ, έχει στυλ και θα φορεθεί αύριο».
5. Το 1923 δημιούργησε το άρωμα «Chanel No 5» ενώ η ευρηματικότητά της την ώθησε στο να επινοήσει και να κάνει αναπόσπαστο κομμάτι της γυναικείας γκαρνταρόμπα το μικρό μαύρο φόρεμα (Little Black Dress).
6. Λόγω του ότι δεν άντεχε η τσέπη της τα μοδάτα ρούχα της περιόδου, τα απέρριψε και έφτιαξε δικά της, χρησιμοποιώντας στο γυναικείο ensemble σπορ jackets και γραβάτες, τα οποία μόνο οι άντρες φορούσαν στην καθημερινότητά τους.
7. Συσχετίστηκε με το μοντέρνο κίνημα, συμπεριλαμβανομένων των Ντιάγκιλεφ, Πικάσο, Στραβίνσκι και Κοκτώ. Όπως αυτοί οι καλλιτέχνες, έτσι και η ίδια ήταν αποφασισμένη να σπάσει τους παλαιούς κώδικες και να βρει ένα τρόπο να εκφράσει τον εαυτό της.
8. Ο Κοκτώ κάποτε είπε γι' αυτήν ότι «ήταν κάτι σαν θαύμα, δούλεψε στον κόσμο της μόδας με κανόνες οι οποίοι είχαν αξία μόνο για τους ζωγράφους, τους ποιητές και τους μουσικούς».
9. Οι καινοτομίες της Coco Chanel ήταν βασικά κομμάτια της γκαρνταρόμπας πολλών γενεών γυναικών: τα jersey ταγέρ και φορέματα, τα ντραπέ τυρμπάν, τα πουκάμισα, οι πλισέ φούστες, τα γυναικεία πουλόβερ, οι μπλούζες χωρίς γιακά, τα τουιντ (πλεχτά) ταγέρ, τα blazer, οι δίχρωμες (μπεζ με μαύρη μύτη) γόβες, τα strapless φορέματα, οι καμπαρντίνες. Δημιούργησε, επίσης, το «μικρό μαύρο φόρεμα», τη ζώνη-αλυσίδα, το άρωμα № 5, το total-look ως εικόνα, τα κοσμήματα στα ρούχα, το κασμιρένιο κάρντιγκαν, την καπιτονέ τσάντα με την αλυσίδα, τις γυναικείες πυτζάμες (τις οποίες κατόρθωσε να κάνει και κοινωνικά αποδεκτές), το unisex στυλ, το gypsy look και τα γυναικεία παντελονια, ενώ, επίσης, αυτή ήταν που καθιέρωσε το μαύρισμα και τα κοντά μαλλιά στις γυναίκες. Η Coco χρησιμοποίησε επίσης τα ζωηρά χρώματα και τα θηλυκά τυπωμένα σιφόν στα σχέδιά της που αφορούσαν στην πρωινή ένδυση. Τα βραδινά της σύνολα ακολούθησαν τη μακριά και λεπτή γραμμή για την οποία η σχεδιάστρια ήταν γνωστή, αλλά και το ενσωματωμένο τούλι, τη δαντέλα και τα διακοσμητικά στοιχεία που μαλακώνουν και κάνουν ρομαντικότερο το ένδυμα.
10. Το διαμέρισμά της και τα ρούχα της ακολουθούσαν την αγαπημένη της χρωματική παλέτα, σκιές του μπεζ, του μαύρου και του λευκού. Αντικείμενα από τη συλλογή τέχνης της και τα θεατρικά ενδιαφέροντά της τής παρείχαν την κατάλληλη έμπνευση για τα θέματα των συλλογών της.
11. Η Chanel εμπνεόταν για τις δημιουργίες της από την καθημερινότητα και την προσωπική της ζωή. Κατά τη διάρκεια του δεσμού της με τον Etienne Balsan, εμπνεύστηκε τα σύνολα ιππασίας, ενώ η συμβίωσή της με το δούκα του Γουέστμινστερ της άνοιξε τις πόρτες στους κλειστούς υψηλούς κύκλους της κοινωνίας.
12. Η Coco Chanel δεν παντρεύτηκε ποτέ, ούτε απέκτησε παιδιά. Σύμφωνα με κάποιες φήμες, η Coco δεν μπορούσε να κάνει παιδιά, κάτι που οφειλόταν σε άμβλωση που είχε κάνει όταν ήταν νέα.
13. Όσο για τις σχέσεις της, φαίνεται, στο πέρασμα του χρόνου, ότι η Chanel είχε βασικά αδυναμία στους άντρες που ανήκαν σε κάποια ανώτερη κοινωνικά τάξη: ένας Ρώσος Δούκας, ένας Άγγλος Δούκας, ο αριστοκράτης-πλειμπόι –«προστάτης» της Etienne Balsan, ο Arthur Edward 'Boy' Capel (μέλος της αγγλικής υψηλής κοινωνίας και στενός φίλος-ανταγωνιστής του Balsan για τη λιγνή σιλουέτα της Coco), ο διάσημος συνθέτης Igor Stravinsky, αλλά και μετέπειτα ένας ανώτερος αξιωματικός της ναζιστικής Γερμανίας. Η τελευταία περιπέτειά της ήταν και η αφορμή που την εξόρισε στην Ελβετία.
14. Την περίοδο μεταξύ 1924-1928 δούλεψε για τον Sergei Diaghilev (ιδρυτή και σκηνοθέτη των «Ballet Russes»), ως σχεδιάστρια κοστουμιών, σε συνεργασία με τον Pablo Picasso.
15. Από τις πρώτες απόπειρες της Coco να δώσει υφασμάτινη μορφή στο σχεδιαστικό όραμά της, ένα μεγάλο μέρος του ρουχισμού Chanel ήταν φτιαγμένο από jersey, μια επιλογή υφάσματος ασυνήθιστη.
16. Το νέο στυλ της Chanel, με τις «boxy» -τετράγωνες- γραμμές και τις κοντές φούστες, που επέτρεπε στις γυναίκες να αφήσουν τους κορσέδες πίσω τους, τις ελευθέρωνε κινησιολογικά, για τις πρακτικές δραστηριότητες που γίνονται απαραίτητες από τον πόλεμο.
17. Η Coco Chanel εισήγαγε τις πλεκτές ζακέτες το 1925 και το «μικρό μαύρο φόρεμα» το 1926. Το 1931η Chanel μισθώθηκε από τον Samuel Goldwin για ένα εκατομμύριο δολάρια για να ντύσει τα αστέρια του, συμπεριλαμβανομένων των Kathrine Hepburn, Grace Kelly, Elizabeth Taylor και Gloria Swanson. Αυτό δεν κράτησε πολύ, μιας και πολλές στάρλετ της εποχής αρνήθηκαν την υπηρεσία της.
18. Το 1939, μετά από την πτώση του Παρισιού, η Chanel έκλεισε τις μπουτίκ της και πέρασε τα επόμενα δεκαπέντε έτη της ζωής της στην Ελβετία, όπου και εξορίστηκε λόγω της σχέσης της με έναν ναζιστή.
19. Το 1954, επιστρέφοντας, σκαρφάλωσε και πάλι στην κορυφή της υψηλής ραπτικής. Η Chanel αποφάσισε να βελτιώσει τα σχέδιά της από τη δεκαετία του 1930. Ο casual ρουχισμός της, συμπεριλαμβανομένου του κοστουμιού Chanel, για άλλη μια φορά τραβάει την προσοχή των γυναικών. Τις έκανε να βάλουν στην γκαρνταρόμπα τους τα μεσάτα σακάκια και τα παντελόνια καμπάνα.
20. Ξόδεψε ένα μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 1950 και της δεκαετίας του 1960 εργαζόμενη για τα διάφορα στούντιο του Hollywood, ντύνοντας σταρ όπως η Audrey Hepburn και η Anne Baxter. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου τα σχεδία της έγιναν εξαιρετικά δημοφιλή, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες.
21. Εκτός από τη δουλειά της στην υψηλή ραπτική, σχεδιάσε επίσης κοστούμια για θεατρικά, όπως την Αντιγόνη του Κοκτώ (1923) και το «Oedipus Rex» (1937), όπως επίσης και κοστούμια ταινιών, συμπεριλαμβανομένου του «La Regle de Jeu» του Ρενουάρ.
22. Το 1969 η Katharine Hepburn πρωταγωνίστησε στο Broadway, στο μιούζικαλ «Coco», το οποίο ήταν βασισμένο στη ζωή της Coco Chanel. Η ίδια η Coco δήλωσε επίσημα ότι η Hepburn, τότε στα 60 της, ήταν μάλλον άστοχη επιλογή να την υποδυθεί, μιας και ήταν «πολύ γερασμένη» για να την ενσαρκώσει στη σκηνή του Broadway.
23. Η Coco πέθανε μόνη στη Λωζάνη της Ελβετίας το 1971. Πριν από το θάνατό της, ένα κοστούμι της ή μια βραδινή τουαλέτα της στοίχιζε τουλάχιστον 12.000 δολάρια.