Μέλος ενός άλλου big-4, οι Starz άφησαν παρακαταθήκη τέσσερα albums, στεκόμενοι επάξια δίπλα στους Kiss.
Δεν είναι λίγες οι φορές όλα αυτά τα χρόνια που έχουμε ακούσει για αδικημένους καλλιτέχνες, για groups που δεν έχουν αναγνωριστεί όσο θα έπρεπε κλπ. Η αλήθεια είναι πάντα κάπου στη μέση, καθώς πολλοί εκ των προαναφερθέντων έχουν κάπου αδικήσει κι αυτοί τον εαυτό τους. Τέλος, είναι και η σπάνια κατηγορία εκείνων που συμπλήρωναν τη μεγάλη εικόνα μιας εποχής και ενός μουσικού είδους, χωρίς ποτέ να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Μια τέτοια περίπτωση είναι οι Starz από το New Jersey.
O ήχος της “ακτής του Jersey” (Jersey Shore) ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένος στις αρχές της δεκαετίας του 70. Σχετικά με την εν λόγω περιοχή, μιλάμε για τη μεγάλη ιταλο-αμερικανική παράδοση που διαιωνίστηκε ουκ ολίγες φορές στην τέχνη, από το Νονό του Κόπολα και τις πάμπολες αναφορές στην ιταλική κουλτούρα, μέχρι καλλιτέχνες όπως ο Bruce Springsteen και ο Jon Bon Jovi με το φιλολαϊκό προφίλ τους. Από την ήχο του Jersey Shore ξεχώρισαν πολύ γρήγορα οι Looking Glass, οι οποίοι το 1972 πατήσανε κορυφή με το “Brandy (You’re a fine girl).
Ήταν από τις στάχτες των Looking Glass λοιπόν απ’όπου προέκυψαν οι Starz, με τον τραγουδιστή Michael Lee Smith (αδερφό του Rex Smith που είχε κάνει επιτυχία με την παράσταση Grease στο Broadway ενώ ήταν και ο πρώτος που υποδύθηκε τον χαρακτήρα Daredevil στην τηλεόραση) να είναι από τις τελευταίες προσθήκες, όταν και αποφασίστηκε η ξεκάθαρη glam/hard rock κατεύθυνση του group, μακριά από τις όποιες Looking Glass καταβολές. Όσο για το όνομα, παρόλο που τα μέλη του group δεν ενθουσιάστηκαν στην αρχή, είδαν το λογότυπο που είχε δημιουργηθεί για το συγκρότημα τους και άλλαξαν γνώμη αμέσως.
Οι Starz ήταν λίγο πολύ μέλος ενός άλλου big-4, από τα πολλά που καθιερώθηκαν στη ροκ μουσική. Μιλάμε για τηντετράδα Kiss, Starz, Angel και Legs Diamond, των συγκροτημάτων δηλαδή που με προεξέχοντες τους Kiss πήρανε από τα μέσα των 70s κι έπειτα την glam κληρονομιά του David Bowie, του Bolan, των Sweet, των New York Dolls και των πρώιμων Aerosmith, μπολιάζοντας την με το νεοσχηματισθέν hard rock της εποχής. Ως αποτέλεσμα, δημιούργησαν τον ήχο στον οποίο πάτησαν αργότερα γνωστά γκρουπς όπως οι Motley Crue, οι Hanoi Rocks, προφανώς και οι Guns n Roses.
Η μεγάλη ατυχία των Starz είναι το γεγονός ότι έπεσαν πάνω στην εκτόξευση του φαινομένου που λεγόταν Kiss, σε δυσθεώρητα ύψη. Την ίδια στιγμή που οι περισσότερες μπάντες ήταν συνεχώς μεταξύ studio και περιοδείας, οι Kiss έχτισαν εκτός των άλλων και ένα εμπορικό brand με εξαιρετική στρατηγική marketing, που φυσικά τους κάνει εξαιρετικά αναγνωρίσιμους μέχρι και σήμερα. Πίσω στους Starz και στο καθαρά μουσικό κομμάτι, απολαμβάνουμε εξαιρετικού ύφους hard rock με power pop προεκτάσεις.
Η κολλητική μουσική των Starz χαρακτηρίζεται από τα πολύ καλά μεστά και ζεστά φωνητικά του Smith, δυναμικά refrain όπως απαιτεί το είδος και κυρίως, μια σειρά από εξαιρετικά κιθαριστικά θέματα, στο στυλ των δύο θρυλικών πρώτων albums των Kiss (Kiss & Hotter than Hell). To hard rock τους είναι απλό αλλά πιάνει πολύ εύκολα το ζητούμενο, ήτοι τη διασκέδαση μέσα από 3λεπτα και 4λεπτα τραγούδια, ικανά να γεμίσουν με όμορφο τρόπο τα αυλάκια του βινυλίου.
To songwriting δεν άλλαξε ιδιαίτερα μέσα στα χρόνια, διατηρήθηκε και για τα τέσσερα λίγο πολύ ισάξια albums τους, μέχρι και την πρόωρη διάλυση τους. Ωστόσο, το ομώνυμο ντεμπούτο Starz και το Violation που ακολούθησε λογίζονται μέχρι σήμερα τα πλέον κλασικά. Κάτι το λογικό καθώς τραγούδια όπως τα Detroit Girls, Cherry Baby, Violation, Subway Terror, Monkey Business, Over and Over και άλλα, αποτελούν ύμνους που όχι μόνο θα στέκονταν, αλλά θα ξεχώριζαν σε οποιοδήποτε κλασικό Kiss album. Το Attention Shoppers (στο οποίο το μπάσο αναλαμβάνει ο Orville Davis των southern rockers Hydra) χαρακτηρίζεται από ελάχιστα πιο καλογυαλισμένο ήχο, ωστόσο το χειμαρρώδες "Good Ale We Seek" και το "Don’t Think" με την ξεκάθαρη Thin Lizzy αύρα, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης του δίσκου. Τα ίδιο λίγο πολύ ισχύουν και για το κύκνειο άσμα Colliseum Rock με το Don’t Stop Now και το εισαγωγικό So Young So Bad να ξεχωρίζουν.
Βρισκόμαστε όμως στα τέλη των 70s, το punk και το new wave κυριαρχούν, η disco ζει τις τελευταίες στιγμές μεγαλείου και το glam rock να ετοιμάζεται για ένα μεγάλο διάλλειμα. Η Capitol Records δεν τους ανανεώνει και το group διαλύεται για να επανενωθεί αρκετά χρόνια αργότερα. Με έναν δίσκο αξιοπρεπή, ο οποίος όμως δεν αλλάζει τη μοίρα ούτε των Starz, ούτε του rock γενικότερα. Σήμερα το γκρουπ ευχαριστεί τους πιστούς οπαδούς του μέσα από τις διάφορες reunion συναυλίες τους. Η μουσική τους έχει πάψει να είναι μυστικό αποκλειστικά των fans εκείνης της περιόδου, τα δε τέσσερα πρώτα albums αποτελούν σπουδαίες προσθήκες σε κάθε ενημερωμένη δισκοθήκη.
Δισκογραφία:
1976 Starz
1977 Violation
1978 Attention Shoppers!
1978 Coliseum Rock
1992 Requiem