* Όποιος θέλει cd της Toni Braxton γράφει στο apotis4stsi5@yahoo.com ή στα σχόλια.
Εξαιρετική φωνή, χαρακτηριστικό το επιφώνημα της “Oh”, η ζωή της όμως είχε περισσότερα… “Oh“ και “Wow”, αφού κήρυξε δύο φορές πτώχευση. Το μεγαλύτερο παιδί μιας οκταμελούς οικογένειας, πέντε κορίτσια και ένα αγόρι, εξελίχτηκε σ’ ένα από τα κορυφαία ονόματα της R&B μουσικής, περιπλανώμενη σε ουκ ολίγες δισκογραφικές εταιρίες.
Η Toni Braxton εκτός από τραγουδίστρια, συνθέτης, πιανίστρια και παραγωγός, είναι ηθοποιός, τηλεοπτική προσωπικότητα και φιλάνθρωπος. Έχει κερδίσει μεταξύ άλλων 7 βραβεία Grammy από τα 14 που ήταν υποψήφια, 9 Billboard και 7 American Music Awards. Το 2011 εισήχθη στο Music Hall of Fame της Τζόρτζια, ενώ τo 2017 της απονεμήθηκε το βραβείο Legend στα Soul Train Music Awards. Οι πωλήσεις των δίσκων της υπολογίζονται μεταξύ 50 και 70 εκατομμυρίων αντιτύπων.
Ξεκίνησε στη δισκογραφία με τις τέσσερις αδελφές της. Οι Braxtons υπέγραψαν το πρώτο τους συμβόλαιο στην Arista Records το 1989, κυκλοφορώντας την επόμενη χρονιά το τραγούδι “Good life” φτάνοντας στο No.79 του “Hot Black Singles Chart” του Billboard. Το συγκρότημα έγινε η αφορμή να ακούσουν την Toni οι παραγωγοί Antonio “L.A.” Reid και Kenneth “Babyface” Edmonds, οι οποίοι μόλις είχαν δημιουργήσει το δικό τους label, την LaFace Records, κάτω από την «ομπρέλα» της δισκογραφικής Arista, κλείνοντας της προσωπικό συμβόλαιο. Ο Babyface αποδείχτηκε το «δεξί» της χέρι από το ξεκίνημα έως σήμερα, παίζοντας καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία της.
Το φωνητικό ταλέντο και η τύχη της χαρίστηκαν, οι προσωπικές της όμως επιλογές έφερναν το αντίθετο αποτέλεσμα. Ας θυμηθούμε 20+1 επιτυχίες της, καθώς και τα πιο κομβικά σημεία στην πορεία της Αμερικανίδας σταρ.
Give U my heart (1992)
Το πρώτο τραγούδι που ερμήνευσε η Braxton χωρίς τις αδελφές της είναι ντουέτο με τον Babyface. To “Give U my heart” δημιουργήθηκε για το σάουντρακ της ταινίας “Boomerang” με τον Eddie Murphy και την Halle Berry, το 1992. Είναι το πρώτο από τα δύο που ερμήνευσε για το σάουντρακ. Έγινε Νο.02 στο “Hot R&B Singles” του Billboard και Νο.29 στον γενικό κατάλογο της Αμερικής.
Love shoulda brought you home (1992)
Το δεύτερο τραγούδι που δημιουργήθηκε για το σάουντρακ του “Boomerang”. Ο L.A. με τον Babyface ζήτησαν από την Toni να το ερμηνεύσει, είχε γραφτεί για την Anita Baker αλλά αρνήθηκε επειδή ήταν έγκυος. Αμέσως μετά οι δύο παραγωγοί ξεκίνησαν να δουλεύουν τον πρώτο της προσωπικό δίσκο. Έφτασε ως το No.33 στην Αγγλία και στην Αμερική το 1992, ενώ συμπεριλήφθηκε την επόμενη χρονιά και στην παρθενική της ολοκληρωμένη δουλειά.
Another sad love song (1993)
Tο πρώτο της άλμπουμ με τίτλο το ονοματεπώνυμό της έγινε 8 φορές πλατινένιο στην Αμερική, δύο στον Καναδά και μία φορά στη Νέα Ζηλανδία, ενώ χρυσό σε Αγγλία, Αυστραλία και Ιαπωνία. Πούλησε 10 εκατ. αντίτυπα και αποδείχτηκε το δεύτερο πιο εμπορικό της καριέρας της. Με τη δισκογραφική της σόλο «καλησπέρα» κέρδισε δύο Grammy, “Καλύτερη Νέα Καλλιτέχνης” και “Καλύτερη R&B Γυναικεία εμφάνιση με φωνητικά”. Το εκπληκτικό “Another sad love song” έφτασε στο Νο.07 της Αμερικής, Νο.02 στο “Hot R&B/Hip Hop” τσάρτ του Billboard και αποδείχτηκε από τις πιο χαρακτηριστικές επιτυχίες της.
You mean the world to me (1994)
Μία ακόμη «νυχτόβια» μελωδία από τον πρώτο της δίσκο “Toni Braxton”, του 1993. Κυκλοφόρησε ως σινγκλ το 1994, φτάνοντας στο Νο.07 της Αμερικής και στο Νο.30 της Αγγλίας.
Breath again (1994)
Από αυτά που αναδεικνύουν τη γλυκιά πλευρά της R&B μουσικής. Ατμοσφαιρική, μελωδική, αισιόδοξη μπαλάντα. Νο.03 στην Αμερική, ενώ στην Αγγλία αποδείχτηκε η μεγαλύτερη επιτυχία της φτάνοντας ως το Νο.02. Με το “Breath again” κέρδισε Grammy στην κατηγορία “Καλύτερη R&B Γυναικεία εμφάνιση με φωνητικά”, ενώ το 1995 στα συγκεκριμένα βραβεία ήταν υποψήφια στην ίδια κατηγορία με το “I belong to you”.
You’re makin' me high (1996)
Το δεύτερο άλμπουμ της Braxton με τίτλο “Secrets” ήρθε δύο χρόνια αργότερα, το 1996. Για την παραγωγή του «ένωσαν» τις δυνάμεις τους οι Babyface, R. Kelly, David Foster, Tony Rich και η ίδια. Θα γίνει το εμπορικότερο της καριέρας της, ξεπερνώντας τα 15 εκατ. αντίτυπα παγκοσμίως. Απονεμήθηκε οκτώ φορές πλατινένιο στην Αμερική, επτά στον Καναδά, δύο σε Αγγλία, Αυστραλία, Ολλανδία και Ελβετία, ενώ μία φορά στην Ιαπωνία και σε 6 ακόμη χώρες της Ευρώπης. Ήταν υποψήφιο για Grammy ως το “Καλύτερο Ποπ άλμπουμ” της χρονιάς.
Το πρώτο σινγκλ “You’re makin' me high”, σε παραγωγή του Babyface, κυκλοφόρησε στις Ηνωμένες Πολιτείες ως double A-side με το "Let It Flow" και έγινε το πρώτο της Νο.01 στην Αμερική. Με το τραγούδι αυτό ήταν υποψήφια για Grammy στην κατηγορία “Καλύτερο R&B τραγούδι”, κέρδισε όμως μαζί του ως η “Καλύτερη Γυναικεία R&B εμφάνιση με φωνητικά”.
Το “Let it flow” πριν κυκλοφορήσει στο άλμπουμ της είχε συμπεριληφθεί την προηγούμενη χρονιά στο σάουντρακ της ταινίας “Waiting to exhale”, με πρωταγωνίστριες την Whitney Houston και την Angela Bassett. Η μουσική της ταινίας και η παραγωγή της ήταν του Babyface.
Un-break my heart (1996)
Δεν έγινε μόνο η μεγαλύτερη επιτυχία της καριέρας της, είναι το τέταρτο πιο επιτυχημένο τραγούδι στην Αμερική τη δεκαετία του ‘90 και ένα από τα εμπορικότερα όλων των εποχών, αφού οι πωλήσεις του ξεπέρασαν τα 10 εκατ. αντίτυπα. Έκανε αναρίθμητο κόσμο να «συμπάσχει» μαζί της, άλλες φορές κλαίγοντας και άλλες χορεύοντας, αφού το δακρύβρεχτο “Un-break my heart” έγραψε ιστορία ως μπαλάντα, ξεχώρισε όμως και ως ρεμίξ σε ραδιόφωνα και κλαμπ. Υπάρχουν δύο παραπάνω λόγοι που σάρωσε, το έγραψε και το συνέθεσε η Dianne Warren ενώ την παραγωγή έκανε ο David Foster. H Warren έχει δηλώσει ότι αρχικά δεν άρεσε καθόλου στην Braxton. Τελικά, όχι μόνο το αποδέχτηκε, έδωσε την πιο αριστουργηματική ερμηνεία της δείχνοντας το εύρος της φωνής της, ειδικά στις ψηλές νότες.
Κυκλοφόρησε ως το δεύτερο σινγκλ από το “Secrets”, πουλώντας 3 εκατ. παγκοσμίως. Παρέμεινε στο Νο.01 της Αμερικής για 11 συνεχόμενες εβδομάδες, επίσης 11 στο “Hot Dance Singes Sales Chart”, κατέκτησε την κορυφή της Ευρώπης, ενώ στην Αγγλία φτάνοντας στο Νο.02 έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία της εκεί, όπως και το “Breath again” δύο χρόνια πριν. Της χάρισε ένα ακόμη Grammy, ως η “Καλύτερη Ποπ Γυναικεία εμφάνιση με φωνητικά”.
How could an angel break my heart (1996)
Μία ακόμη μελαγχολική σύνθεση, κυκλοφόρησε ως το τέταρτο σινγκλ από το “Secrets”. Tο έγραψε μαζί με τον Babyface, o οποίος έκανε και την παραγωγή του. Στο σαξόφωνο είναι ο διάσημος Kenny G.
That somebody was you (1996)
Αυτή η συνεργασία της Braxton με τον Kenny G κυκλοφόρησε στο άλμπουμ του σαξοφωνίστα “The moment” την ίδια χρονιά που βγήκε ο δίσκος της “Secrets”, το 1996, τέσσερις μήνες αργότερα. Ακούστηκε πολύ στο ραδιόφωνο, ειδικά στην Ελλάδα.
The boss (1997)
Παράλληλα με την προσωπική της καριέρα κυκλοφόρησε δύο δίσκους με τις τέσσερις αδελφές της, Tamar, Traci, Towanda και Trina, χωρίς να γνωρίσουν εμπορική επιτυχία. Στο ντεμπούτο άλμπουμ των Braxtons με τίτλο “So many ways”, του 1996, υπάρχει το ωραιότερο τραγούδι τους διάρκειας σχεδόν 10 λεπτών “The boss”. Διασκέυσαν το "The boss" της Diana Ross, του 1979.
Κυκλοφόρησε ως σινγκλ την επόμενη χρονιά, επίσης με μεγάλη χρονική διάρκεια. Μεταξύ αυτών που θα το κάνουν ρεμίξ είναι οι ξακουστοί Masters At Work. Το βίντεο κλιπ είναι «φυσιολογικής» διάρκειας, λίγο παραπάνω από τέσσερα λεπτά, όσο χρειάζεται για να αναδειχτεί η αξία του.
A change in me (1998)
Το 1998 συμμετείχε για δύο χρονιές στο μιούζικαλ “Η πεντάμορφη και το τέρας”, όπου υποδύθηκε την Belle. Έγινε η πρώτη και μοναδική μαύρη γυναίκα που έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ιστορία της παράστασης στο Μπρόντγουεϊ και η πρώτη Αφροαμερικανίδα που πρωταγωνίστησε σε παραγωγή της Ντίσνεϊ.
Το “A change in me” γράφτηκε από τον Alan Menken και τον Tim Rice ειδικά για την Toni Braxton και προστέθηκε στην παράσταση, αφού αυτός ήταν ο όρος της προκειμένου να υπογράψει συμβόλαιο συνεργασίας. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που το τραγούδι παρέμεινε στο μιούζικαλ ακόμα και όταν αυτή αποχώρησε. Μάλιστα ο CEO της Ντίσνεϊ Michael Eisner απαίτησε να συμπεριλαμβάνεται ακόμη και στις παραστάσεις εκτός Μπρόντγουεϊ.
He wasn’t man enough (2000)
Η Toni θα σιωπήσει δισκογραφικά για τέσσερα χρόνια, αφού το 1998 δηλώνει πτώχευση για δεύτερη φορά κατόπιν κακής διαχείρισης των οικονομικών της, χρωστούσε 3.9 εκατ. δολάρια. Τον Ιανουάριο του 2000 τραγούδησε στο Super Bowl, την περιβόητη γιορτή του αμερικανικού ποδοσφαίρου, ενώ τρεις μήνες αργότερα επέστεψε με τρίτο δίσκο.
Το “The heat” πούλησε όσο το προηγούμενο, σχεδόν τρία εκατ. αντίτυπα, φτάνοντας στο Νο.02 της Αμερικής. Έγινε διπλά πλατινένιο στη χώρα της και χρυσό σε 9 χώρες, ανάμεσα τους η Αγγλία, η Αυστραλία, η Βραζιλία και η Ιαπωνία. Κέρδισε υποψηφιότητα για Grammy ως το “Καλύτερο R&B άλμπουμ”.
Με το πρώτο σινγκλ “He wasn’t man enough” απέκτησε ένα ακόμη Grammy, ως η “Καλύτερη Γυναικεία R&B εμφάνιση με φωνητικά”. Έγινε Νο.01 στο “R&B/Hip-Hop” του Billboard, Νο.02 στο γενικό τσαρτ της Αμερικής, ενώ Νο.05 στην Αγγλία και στην Αυστραλία.
Spanish guitar (2000)
Ένα ακόμη τραγούδι που γνώρισε ραδιοφωνική επιτυχία και ως μπαλάντα και σε χορευτική εκδοχή. Το εξαιρετικό ρεμίξ του καταξιωμένου Mousse T ανέβηκε στην κορυφή του “Hot Dance Club Songs”. Το έγραψε η Dianne Warren, ενώ την παραγωγή έκανε ο David Foster.
Never just for a ring (2000)
Οι δακρύβρεχτες μελωδίες είναι το φόρτε της Braxton. Μία ακόμη απόδειξη είναι το “Never just for a ring”, στο γνώριμο R&B ήχο που μας έχει συνηθίσει, στην πιο αργή ρυθμικά μορφή του.
Hit the freeway (2002)
Το 2001 κυκλοφορεί τον χριστουγεννιάτικο δίσκο “Snowflakes”, ενώ την επόμενη χρονιά στο πέμπτο άλμπουμ “More than a woman” θα συνεχιστεί η πτωτική εμπορικότητά της. Πούλησε μισό εκατ. αντίτυπα, παρόλα αυτά διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο. Πιστοποιήθηκε χρυσός στην Αμερική.
Το πρώτο σιγνκλ “Hit the freeway”, στα φωνητικά είναι ο ράπερ Loon, το έγραψε ο ίδιος μαζί με τον Pharrell Williams, θα παίξει αρκετά στο ραδιόφωνο. Νο.02 επιτυχία στο “Dance Club Songs” του Billboard, Νο.29 στην Αγγλία και Νο.86 στον γενικό κατάλογο της Αμερικής.
Suddenly (2006)
To 2003 κυκλοφορεί το πρώτο greatest hits με τίτλο “Ultimate”, το 2004 ένα ακόμη με τίτλο “Artist collection” και το 2005 θα τριτώσουν οι συλλογές με το “Breath again: Toni Braxton at her best”.
To 2006 στο έκτο της πλέον άλμπουμ “Libra”, έχει αποχωρήσει από την Arista Records, θα κυκλοφορήσει από την Blackground. Θα ξεπεράσει πάλι το μισό εκατ. αντίτυπα στην Αμερική, χωρίς όμως κάποιο σινγκλ να γνωρίσει ιδιαίτερη επιτυχία. Στην ευρωπαϊκή έκδοση του δίσκου προστέθηκε το “Suddenly”, ένα από τα ωραιότερα τραγούδια της. Το γλυκό, μελωδικό και ταυτόχρονα αισθησιακό ερμηνευτικά, έγραψε και έκανε την παραγωγή ο γνωστός τραγουδιστής και παραγωγός Richard Marx, ενώ το συνόδεψε με την τρομπέτα του ο επίσης καταξιωμένος Chris Botti.
Yesterday (2009)
To 2007 κυκλοφορούν δύο ακόμη greatest hits της Αμερικανίδας σταρ, το “The best so far” που έγινε χρυσό στην Αγγλία και το “The essential Toni Braxton”, ενώ το 2008 ένα ακόμη με τίτλο “Playlist: The very best of Toni Braxton”. Έγινε η φωνή των αρκετών best of για έξι προσωπικούς δίσκους, με τις πιο συχνές αλλαγές δισκογραφικών εταιριών.
Το 2009 επέστρεψε με νέο υλικό. Το “Yesterday” είναι ο προπομπός του έβδομου άλμπουμ “Pulse”, κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά, αυτή τη φορά από την Atlantic Records. Το 2010 όμως, θα της φέρει χαρά και λύπη. Κυκλοφόρησε ο δίσκος, συμμετέχουν αρκετοί παραγωγοί σε αυτόν, με πιο σημαντικό όνομα αυτό του David Foster. Δυστυχώς θα κηρύξει για δεύτερη φορά πτώχευση, με χρέη που υπολογίζονται μεταξύ 10 ως 50 εκατ. δολαρίων. Το “Yesterday” είναι μακράν το καλύτερο τραγούδι αυτής της δουλειάς.
Hurt you (2013)
Η Toni Braxton θα το «παλέψει» και θα αποδειχτεί εφτάψυχη. Το 2011, μαζί με τη μητέρα της και τις τέσσερις αδελφές της παρουσιάζουν στο WE TV το ριάλιτι σόου “Braxton Family Values”. Θα διαρκέσει επτά σαιζόν, ως το 2017. Τακτοποιεί τα χρέη της, χάνει όμως τα δικαιώματα από 27 τραγούδια της, μεταξύ αυτών του “You’re making me high”. Την ίδια περίοδο χώρισε με τον ηθοποιό, συνθέτη και τραγουδιστή Keri Lewis, μετά από 12 χρόνια γάμου.
Επιστρέφει στη δισκογραφία το 2014, τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία της δουλειά, με το άλμπουμ συνεργασία που μας δικαιώσει να τη θεωρούμε «γλυκιά» πλευρά της R&B. Αλλάζει για πολλοστή φορά δισκογραφική εταιρία, πήγε στη Motown, ενώνοντας τις δυνάμεις της με τον Babyface όσο ποτέ, μουσικά και ερμηνευτικά. Οκτώ τραγούδια είναι ντουέτο, δύο τα ερμηνεύει μόνη της και ένα ο Babyface. Το “Love, marriage & divorce” έφτασε στο Νο.04 στην Αμερική και έγινε ο πέμπτος της Τοπ 5 δίσκος.
Προπομπός είναι το ντουέτο τους στο υπέροχο “Hurt you”, το οποίο έγραψαν από κοινού, κυκλοφόρησε το 2013. Κατέκτησε την κορυφή του “Adult R&B” στο Billboard για τέσσερις εβδομάδες και έγινε η αιτία που ο Robin Thicke με το “Blurred lines” δεν ισοφάρισε το ρεκόρ παραμονής των 18 εβδομάδων στο συγκεκριμένο τσάρτ.
The D word (2014)
Ένα ακόμα εξαιρετικό δείγμα από το “Love, marriage & divorce”, ντουέτο και αυτό της Braxton με τον Babyface. Πριν κυκλοφορήσει ο δίσκος είχε ανακοινώσει ότι θα είναι ο τελευταίος της, με αιτιολογία ότι θέλει να επικεντρωθεί στην προσπάθεια της ως ηθοποιός. Το άλμπουμ παρέμεινε για τρεις εβδομάδες στο Νο.02 του R&B τσάρτ, «σκάλωσε» όμως επί 5 μήνες στα 211.000 αντίτυπα.
Long as I live (2018)
Οκτώ χρόνια μετά την τελευταία της προσωπική δουλειά, επιστρέφει το 2018 με το όγδοο άλμπουμ “Sex & Cigarettes”, αυτή τη φορά το κυκλοφορεί στην Def Jam Recordings. Θα κερδίσει τρεις ακόμη υποψηφιότητες για Grammy, “Καλύτερο R&B Album”, “Καλύτερο R&B τραγούδι” και “Καλύτερο R&B εμφάνιση”, με το “Long as I live” οι δύο τελευταίες υποψηφιότητες, συμμετέχει και στη γραφή του.
Gotta move on (2020)
Το 2020 αλλάζει για πολλοστή φορά δισκογραφική εταιρία. Με την Island Records θα κυκλοφορήσει το ένατο και τελευταίο μέχρι στιγμής προσωπικό άλμπουμ “Spell my name”, δέκατο αν συνυπολογίσουμε το κοινό της με τον Babyface. Αρκετές οι συνεργασίες και αυτή τη φορά, τόσο στην παραγωγή του όσο και ερμηνευτικά. Περιλαμβάνει τρία ντουέτα, με την Missy Elliot, την H.E.R. και σταθερά… τον Babyface. Εκτός από το ρυθμικό “Dance” και το ντουέτο με την Elliot στο ερωτικό “Do it”, Νο.01 και τα δύο στο “Adult R&B Songs” του Billboard, ξεχωρίζει το ντουέτο με την H.E.R. στο “Gotta move on”.
Τον Οκτώβριο του 2022, η Toni Braxton «πάγωσε» τον λογαριασμό της στο Twitter δηλώνοντας ότι δεν αισθάνεται ασφαλής, τόσο η ίδια όσο και για τα παιδιά της.
Είναι 57 ετών, με πολυετή εμπειρία και φωνή σε τόσο καλή κατάσταση, αξίζει να συνεχίσει. Toni… you gotta move on.