maze-runner-thomas-maze-1024x576.jpg (1024×576)

 

Κείμενο από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο

 

«THE MAZE RUNNER/ΟΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ»**

 

Πριν τα βιβλία, στα οποία βασίστηκαν οι ταινίες «Αγώνες Πείνας» και «Τριλογία της Απόκλισης», εξεδόθη το βιβλίο, στο οποίο βασίστηκε το σενάριο του «Λαβύρινθου». Και εδώ πρόκειται για τριλογία. Νέοι πρωταγωνιστές εγκλωβισμένοι σε ένα παιχνίδι. Όλες αυτές οι τριλογίες απευθύνονται στο νεανικό κοινό των multiplexes. Εκεί που απευθύνεται και η σύγχρονη μουσική. Ο «Λαβύρινθος» φαντάζει ως ο πιο αδύναμος κρίκος συγκρινόμενος με τις προηγούμενες. Η επανάληψη της θεματολογίας καταντά βαρετή.

 

Όχι πως δεν γοητεύει η ιστορία καμιά 30αριά αρσενικών εφήβων αποκλεισμένων στην «Κοιλάδα». Δεν ξέρουν ποιος τους μετέφερε εκεί. Θυμούνται μόνο το όνομά τους. Τα όρια της αποικίας κυκλικά. Τα ψηλά τείχη του λαβύρινθου κρατούν τους νέους φυλακισμένους. Πίσω από αυτά απλώνεται ένα δίκτυο πέτρινων διαδρόμων, λεπίδων και αδιεξόδων, στις γωνίες του οποίου καραδοκεί κάθε νύχτα ο κίνδυνος. Τα παιδιά έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο της εύρεσης της εξόδου. Αναγκαστικά δημιουργούν ιεραρχία και κανόνες συμβίωσης. Αποκτούν καθήκοντα (χτίστες, δρομείς, χασάπηδες, γιατροί). Όλα αυτά έρχεται να ανατρέψει η άφιξη των δύο τελευταίων εφήβων.

 

Ο σχετικά άσημος 23χρονος πρωταγωνιστής Ντίλαν Ο’ Μπράιαν διαθέτει τσαγανό. Ο άγνωστος σκηνοθέτης Γουές Μπολ αδυνατεί να τον μετατρέψει στον σταρ του «Λαβύρινθου». Οι σεναριογράφοι του φιλμ (Ν. Οπενχάιμ, Γκ.Π. Μάιερς, και Τ.Σ.Νόουλιν) δεν κάνουν θαύματα με το βιβλίο του Τζέιμς Ντάσνερ. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί του καστ κλέβουν την παράσταση. Ο αρχηγός «Άλμπι» (Αμλ Άμιν), ο δρομέας «Μίνο» (Κι Χονγκ Λι), ο πιτσιρικάς «Τσακ» (ο Μπλέικ Κούπερ του αμερικανικού χιτ «ParentalGuidance») ξεχωρίζουν. Ισότιμοι του πρωταγωνιστή οι Βρετανοί Τόμας Μπρόντι-Σάνγκστερ (ως υπαρχηγός «Νιουτ») και Γουίλ Πούλτερ (ως αντιρρησίας «Γκάλι»). Ο Μπρόντι-Σάνγκστερ διέπρεψε στο τηλεοπτικό «GameofThrones». Ο Πούλτερ, μετά το «Χρονικό της Νάρνια», έπαιξε κωμωδία («Οικογένεια Miller», 2013). Έχουν ενδιαφέροντα πρόσωπα, που το πανί αγαπά. Δεν έχουν την αντικειμενική ομορφιά του Ο’ Μπράιαν, όμως το βλέμμα τους δεν είναι κενό.

 

Το φιλμ οφείλει πολλά στην φωτογραφία του Ενρίκε Τσέντιακ («127 Ώρες», «28 WeeksLater»). Στα οπτικά εφέ υπάρχει το όνομα του Μπράιαν Άντλερ των «Αγώνων Πείνας». Ήδη ξεκίνησε η παραγωγή του σίκουελ. Καμιά φορά οι συνέχειες αποδεικνύονται καλύτερες («Αγώνες Πείνας», «Χόμπιτ», «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών», «Ιντιάνα Τζόουνς»). Οπότε ας μην δοθούν λεπτομέρειες για τις γυναικείες παρουσίες-κλειδί και για τους κινδύνους, που ελλοχεύουν μέσα στον λαβύρινθο.

 

Αριστούργημα*****, Πολύ καλό****, Καλό***, Ενδιαφέρον**, Μέτριο*, Κακό