Κριτική για την όπερα «Η υπνοβάτις»

Κριτική για την όπερα «Η υπνοβάτις»

Από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο

«Η υπνοβάτις»
Βαθμολογία: 8/10

Μετά την σκηνή τρέλας, που ερμήνευσε στην Λουτσία της Εθνικής Λυρικής σκηνής, ήρθε η ώρα για την υψίφωνο Χριστίνα Πουλίτση να ερμηνεύσει και μία σκηνή υπνοβασίας σε μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Vincenzo Bellini (1801-1835), την La Sonnambula (1831), η οποία παίζεται στην ΕΛΣ μετά από 50 χρόνια, σε μία συμπαραγωγή της Κρατικής Όπερας της Βιέννης και της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου (2000/01).

Η υπόθεση στην Υπνοβάτιδα είναι από τις πιο απλές που κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει. Η δράση εξελίσσεται σε ένα χωριό στις ελβετικές Άλπεις και αφορά στον έρωτα ανάμεσα στην χωριατοπούλα Αμίνα και τον αγαπημένο της Ελβίνο. Η συγκεκριμένη όπερα έχει ταυτιστεί με την Μαρία Κάλλας (1923-1977), αφού ύστερα μία μακρά περίοδο, όπου ερμηνευτές και λυρικά θέατρα την είχαν λησμονήσει, το έργο αναβιώνει το 1955 στην Σκάλα του Μιλάνου, σε σκηνοθεσία του Luchino Visconti (1906-1976). Η φετινή παράσταση αποτίει φόρο τιμής στην ιστορική δημιουργία του τότε, μιας και η Γερμανίδα σχεδιάστρια ρούχων Dagmar Niefind ντύνει την πρωταγωνίστρια με λευκό κοστούμι μπαλέτου, που θυμίζει αυτό που φόρεσε η Κάλλας στην χορευτική της προσέγγιση του ρόλου.

Οι υπέροχες μελωδίες του συνθέτη και η ειδυλλιακή εικόνα αθωότητας και ευαισθησίας, δεν καθιστούν περισσότερο ενδιαφέρον το μάλλον στατικό θέαμα της πρώτης πράξης. Ο 70χρονος Ελβετός σκηνοθέτης, σκηνογράφος και υπεύθυνος φωτισμών της όπερας Marco Arturo Marelli μεταφέρει την δράση του έργου σε ένα χιονισμένο τοπίο. Το σκηνικό είναι εντυπωσιακό, αλλά δεν αλλάζει, ώστε να ξεκουραστεί το μάτι του θεατή. Από την βαρεμάρα φαίνεται να επηρεάζονται και λίγοι μουσικοί της ορχήστρας της ΕΛΣ, καθώς από την πρώτη σειρά έβλεπες έναν συγκεκριμένο παίκτη έγχορδου οργάνου να χασμουριέται δις, ενώ εκτελεί, επιδεικνύοντας την μεγάλη στοματική του κοιλότητα στον Γάλλο μουσικό διευθυντή της Ορχήστρας της ΕΛΣ Philippe Auguin (1961). Ο δε βιολιστής που πέρυσι, στην λεγόμενη σκηνή της τρέλας της Λουτσίας, φύσηξε δυνατά την μύτη του, τώρα έβηξε με την καρδιά του πάνω στην άρια του Κόμη Ροντόλφο του Τάσου Αποστόλου. Σαν δεν ντρέπεται! Ευτυχώς ακολουθεί το πιο γρήγορο και πυκνό σε δράση δεύτερο μέρος, για να σε αποζημιώσει για την αναμονή.

Κατά τα άλλα η σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση αναδεικνύεται σε βασίλισσα της συγκεκριμένης παραγωγής, υποστηρίζοντας με την θεσπέσια φωνή της το δύσκολο τραγούδι του ρόλου της. Οι γυναικείοι ρόλοι ευτυχούν στην παραγωγή, αφού η μεσόφωνος Άννα Αγάθωνος πραγματοποιεί μία σεμνή, αλλά ξεχωριστή παρουσία ως Τερέζα, και η υψίφωνος Μαριλένα Στριφτόμπολα, μαθήτρια της Μάρθας Αράπη (αξέχαστη Λεονόρα στον Trovatore του 2005 της ΕΛΣ), καταφέρνει να αποσπάσει το θερμό χειροκρότημα του κοινού, λάμποντας με το ταλέντο της στον ρόλο της κακιάς Λίζας. Ο Τάσος Αποστόλου έχει δημιουργήσει δικό του κοινό στην Λυρική και δικαίως. Γοητευτικός ως Αλέσσιο ο βαρύτονος Γιώργος Ματθαιακάκης. Σε γνωστά μονοπάτια κινήθηκε ο Ελβίνο του τενόρου Γιάννη Χριστόπουλου. Ιδιαίτερη στιγμή της παραγωγής αποτελεί το σύνολο Ελβίνο-Λίζας-Τερέζας-Αλέσσιο-Κόμη. Συμβολαιογράφος: Θανάσης Ευαγγέλου. Πολύ καλή η Χορωδία της ΕΛΣ, υπό την διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, στην δεύτερη πράξη της παράστασης.

Κόμης Ροντόλφο

Τάσος Αποστόλου (11, 16, 20, 25, 27/10)
Χριστόφορος Σταμπόγλης (13, 18, 26, 29/10)

Τερέζα

Άννα Αγάθωνος (11, 16, 20, 25, 27/10)
Έλενα Μαραγκού (13, 18, 26, 29/10)

Αμίνα

Χριστίνα Πουλίτση (11, 16, 20, 25, 27/10)
Βασιλική Καραγιάννη (13, 18, 26, 29/10)

Ελβίνο

Γιάννης Χριστόπουλος (11, 16, 20, 25, 27/10)
Βασίλης Καβάγιας (13, 18, 26, 29/10)
Λίζα

Μαριλένα Στριφτόμπολα (11, 16, 20, 25, 27/10)
Μαρία Παλάσκα (13, 18, 26, 29/10)

Αλέσσιο

Γιώργος Ματθαιακάκης (11, 16, 20, 25, 27/10)
Γιώργος Παπαδημητρίου (13, 18, 26, 29/10)

Συμβολαιογράφος

Θανάσης Ευαγγέλου (11, 16, 20, 25, 27/10)
Φίλιππος Δελλατόλας (13, 18, 26, 29/10)

«Η ΥΠΝΟΒΑΤΙΣ» (1831) ΟΠΕΡΑ σε δύο πράξεις του Βιντσέντζο Μπελλίνι, σε ποιητικό κείμενο του Φελίτσε Ρομάνι (1788-1865) εμπνευσμένο από μπαλέτο με τίτλο Η υπνοβάτις ή η άφιξη ενός νέου άρχοντα, που είχε παρουσιαστεί στο Παρίσι το 1827 σε χορογραφία του Ζαν-Πιερ Ωμέρ, μουσική του Λουί-Ζοζέφ-Φερντινάν Ερόλ και υπόθεση του Εζέν Σκριμπ. Υλικό αντλήθηκε επίσης από το βοντβίλ των Φρανσουά-Βικτόρ-Αρμάν ντ’ Αρτουά και Ζαν-Ανρί Ντυπάν με τίτλο Η υπνοβάτις χωριατοπούλα ή Οι δυο μνηστές (1819).

ΚΥΚΛΟΣ ΙΤΑΛΙΚΗ ΟΠΕΡΑ.

Κεντρική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής - Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος». Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 35, 40, 50, 55, 60, 90 ευρώ. Φοιτητικό, παιδικό: 15 ευρώ. Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ. Λοιπές παραστάσεις: 18, 20, 25, 26, 27, 29 Οκτ 2019. Ώρα έναρξης: 20.00 (Κυριακές: 18.30).