Το δόλωμα είναι τίτλος ελληνικής ταινίας παραγωγής Φίνος Φιλμ του 1964 σε σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου, με πρωταγωνιστές τους Αλίκη Βουγιουκλάκη, Αλέκο Αλεξανδράκη, Ντίνο Ηλιόπουλο και Βαγγέλη Βουλγαρίδη.
Ο Μπάμπης Βαλέρης (Αλέκος Αλεξανδράκης) και ο συνεργάτης του Μάνθος (Ντίνος Ηλιόπουλος) ηγούνται μιας σπείρας απατεώνων, οι οποίοι ειδικεύονται σε χαρτοπαικτικές απάτες. Χρειάζονται στις δραστηριότητές τους μία ωραία γυναίκα ως δόλωμα, έτσι ώστε να προσελκύουν ευκολότερα τα πλούσια θύματά τους. Γι' αυτό ο Μπάμπης επισκέπτεται ένα καμπαρέ της Τρούμπας, στο οποίο ξεχωρίζει την Καίτη (Αλίκη Βουγιουκλάκη) και της προτείνει να συνεργαστούν. Εκείνη δέχεται και έτσι ακολουθεί μια περίοδος εκπαίδευσης, ώστε να αποκτήσει τρόπους και συμπεριφορά αριστοκράτισσας.
Μετά από μερικές επιτυχημένες εξορμήσεις σε διάφορα μέρη, η σπείρα βρίσκεται στη Ρόδο. Εκεί, η Καίτη γνωρίζει τον Μίλτο (Βαγγέλης Βουλγαρίδης), ο οποίος εκδηλώνει ερωτικό ενδιαφέρον γι' αυτήν. Όμως στο μεταξύ η αστυνομία φτάνει στα ίχνη του Μπάμπη, με τη συμβολή του Γιώργου (Ανδρέας Μπάρκουλης), φίλου του Μίλτου, που αναγνώρισε την Καίτη από το διάστημα που εργαζόταν στο καμπαρέ. Τελικά η σπείρα εξαρθρώνεται, αλλά η Καίτη αφήνεται ελεύθερη και μπορεί να χαρεί τον έρωτά της με τον Μίλτο.
Διανομή
Ηθοποιός Ρόλος
Αλίκη Βουγιουκλάκη Καίτη
Αλέκος Αλεξανδράκης Μπάμπης Βαλέρης
Ντίνος Ηλιόπουλος Μάνθος Βαλίρης
Βαγγέλης Βουλγαρίδης Μίλτος
Ανδρέας Μπάρκουλης Γιώργος, φίλος Μίλτου
Δημήτρης Νικολαΐδης μόδιστρος Ρομπέρ
Περικλής Χριστοφορίδης κ. Καραστεφάνου
Νίκος Φέρμας ιδιοκτήτης καμπαρέ
Άγγελος Μαυρόπουλος αστυνόμος
Άγγελος Αντωνόπουλος ανακριτής
Βαγγέλης Καζάν Κονφερανσιέ
Δημήτρης Μπισλάνης αστυνόμος Παπαδημητρίου
Αθηνόδωρος Προύσαλης μέλος σπείρας
Κώστας Ναός μέλος σπείρας
Ραφαήλ Ντενόγιας
Ερρίκος Κονταρίνης
Σπύρος Παππάς
Γιώργος Σήφης
Στην ταινία ''Το Δόλωμα''
ήταν να κινηματογραφήσουμε
μια σκηνή, πολύ κουραστική
για την πρωταγωνίστρια,
στη γραφική ροδίτικη
τοποθεσία Καλλιθέα.
Η Αλίκη
θα ερχόταν τρέχοντας
από το βάθος ενός
ανθοστόλιστου διαδρόμου,
ο περίφημος διάδρομος
με τα ψηφιδωτά και τις
βουκαμβίλιες της Καλλιθέας,
και θα έπεφτε
με δάκρυα και αναφιλητά
στην αγκαλιά
του Βαγγέλη Βουλγαρίδη.
Ετοιμάστηκαν όλα.
Οι μηχανές,
οι προβολείς,
τα μικρόφωνα
και το γύρισμα άρχισε:
- Μοτέρ...
Τρέχει, τρέχει
η Βουγιουκλάκη και φτάνει
με τα δάκρυα στα μάτια
ως την αγκαλιά του Βουλγαρίδη.
Και όταν λέμε δάκρυα, δάκρυα.
Η Αλίκη δεν δεχόταν
να της βάλουν σταγόνες από νερό,
όπως γίνεται συνήθως
σε αυτές τις περιπτώσεις.
Έκλαιγε πραγματικά.
Τα δάκρυα τα είχε στο τσεπάκι της.
Η σκηνή, όμως, δεν πέτυχε.
Η Αλίκη ήρθε λίγο δεξιότερα
απ' ό,τι έπρεπε να 'ρθει, και
ο Νίκος Καβουκίδης, που ήταν
και διευθυντής φωτογραφίας
και κάμεραμαν, δεν πρόλαβε
να κάνει σωστά το πανοραμίκ.
- Αλίκη μου, η σκηνή
πρέπει να ξαναγυριστεί.
- Γιατί;
- Ήρθες πολύ δεξιά.
- Να την ξαναγυρίσουμε!
- Και τι θα γίνει με το κλάμα;
- Τι θα γίνει δηλαδή;
- Θα κλάψεις πάλι;
- Και βέβαια θα κλάψω.
Ξαναστήθηκαν οι μηχανές,
άρχισε πάλι την τρεχάλα η Αλίκη,
έφτασε στην αγκαλιά του Βουλγαρίδη,
αλλά η σκηνή χάλασε πάλι.
Επάνω στο πιο
τρυφερό σημείο του εναγκαλισμού
της κλαμένης πρωταγωνίστριας
με τον συγκινημένο πρωταγωνιστή,
ακούστηκε από μακριά
το παραπονεμένο γκάρισμα
ενός γαιδάρου.
- Στοπ...
Και το γύρισμα
της σκηνής ξανάρχισε,
και η Αλίκη
έφτασε πάλι κλαμένη,
αλλά η σκηνή πάλι δεν πέτυχε.
Να μη σας τα πολυλογώ,
έξι φορές έγινε αυτή η σκηνή
και η Αλίκη έτρεξε
περισσότερα μέτρα απ' όσα έτρεξε
ο Σταύρος Τζιωρτζής
στους πανευρωπαικούς αγώνες.
Την τελευταία φορά,
όλα πήγαν καλά. Η σκηνή πέτυχε.
Δόξα σοι ο Θεός!
Αρχίσαμε
να ετοιμαζόμαστε
για την επόμενη σκηνή.
Και τότε ήταν,
που ήρθε τρομερά
στεναχωρημένος ο Καβουκίδης
και μου ψιθύρισε στ' αυτί:
Η σκηνή πρέπει
να ξαναγυριστεί.
- Γιατί;
- Είχαμε ξεχάσει να
βάλουμε φιλμ στη μηχανή!
Όταν το έμαθε αυτό η Αλίκη,
άρχισε πάλι να κλαίει.
Αυτήν τη φορά,
όμως,
εκτός σεναρίου...
Αλέκος Σακελλάριος