Κριτική της βιογραφικής ταινίας The Current War

Κριτική της βιογραφικής ταινίας The Current War

Από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο

«The Current War: Director’s Cut»
6/10

Η ταινία του 2017 βγαίνει μόλις φέτος στις αίθουσες λόγω του σκανδάλου Weinstein. Την διανομή της ανέλαβε καινούργια εταιρεία, ενώ το φιλμ ξαναμονταρίστηκε. Η υπόθεση αφορά στον ανταγωνισμό μεταξύ των εφευρετών Thomas Edison (1847-1931), που πατένταρε την μηχανή kinetograph και το κινητοσκόπιο, και George Westinghouse Jr. (1846-1914) για το ποιου το ηλεκτρικό σύστημα θα επικρατούσε στον πόλεμο των ρευμάτων για την τροφοδότηση του σύγχρονου κόσμου. Τον ρόλο του Westinghouse ήταν να υποδυθεί ο Jake Gyllenhaal. Τελικά προτιμήθηκε ο Michael Shannon, που παίζει με τους Benedict Cumberbatch (Thomas Edison), Nicholas Hoult (Nikola Tesla, 1856-1943), Katherine - Downton Abbey - Waterston (Marguerite Westinghouse, 1842-1914), Tom Holland (Samuel Insull, 1859-1938), Matthew Macfadyen (J.P. Morgan, 1837-1913), Tuppence Middleton (Mary Edison, 1855-1884), Stanley Townsend (Franklin Pope, 1840-1895), ο οποίος δεν αναφέρεται καν σε διάσημες βάσεις δεδομένων, παρά το μέγεθος και της σημασίας του ρόλου του. Τους καλούς ηθοποιούς σκηνοθετεί ο Alfonso Gomez-Rejon (American Horror Story), πρώην βοηθός της Nora Ephron, του Alejandro G. Inarritu, του Kevin Macdonald, του Ben Affleck, αλλά και του (συμπαραγωγού εδώ) Martin Scorsese. Τα κεφάλαια προέρχονται και από Ρωσία (εταιρεία Βασιλείς), ενώ το όνομα του Weinstein έχει εξαφανιστεί. Το σενάριο υπογράφει ο συμπαραγωγός Michael Mitnich (Vinyl).

Το σύνολο δεν αποδίδει παρά το καινούργιο μοντάζ και την προσθήκη πέντε σκηνών. Οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών δεν ξεπερνούν την μανιέρα τους. Η ιστορία είναι επίπεδη και δεν παθιάζεσαι σε κάποιο σημείο, παρά μόνο προς την μέση, που οι δύο ήρωες επιλέγουν τα χτυπήματα κάτω από την μέση. Έτσι μαθαίνεις την σχέση των δύο αντιπαθών μάλλον εφευρετών με την πρώτη χρήση της ηλεκτρικής καρέκλας τον Αύγουστο του 1890. Η φωτογραφία του Νοτιοκορεάτη Chung-hoon Chung (Oldboy, 2003) είναι τόσο ιλουστρασιόν, που χάνεις την αίσθηση ότι παρακολουθείς μία ταινία εποχής. Έτσι εξαφανίζονται στην γενική εικόνα τα κοστούμια του Michael Wilkinson. Η χρήση δε από τόσες ταινίες των Τεσσάρων Εποχών (1716-1717) του Antonio Vivaldi (1678-1741), όπως τις ανασύνταξε το 2012 ο Max Richter (1966), αποτελεί μια βαρετή επιλογή. Κρίμα για το υπόλοιπο σάουντρακ, που επιχειρεί να δημιουργήσει μια κάποια ένταση. Μοναδική χρησιμότητα της ταινίας είναι το ότι αναδεικνύει μία άγνωστη ιστορία για το ευρύ κοινό, που αρέσκεται στην ημιμάθεια. Με αφορμή τον Σέρβο μετανάστη Tesla υπάρχει και ένα σχόλιο για την σύγχρονη Β. Αμερική. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο ρόλος του Morgan, όπως τον υποδύεται ο Macfadyen (Pride & Prejudice, 2005). Αν τα παραπάνω δεν σας ακούγονται ελκυστικά, προτιμήστε το φιλμ Trial by Fire (8/10) του Edward Zwick, όπου ο Jack O’Connell προσφέρει άλλη μία μοναδική ερμηνεία ως άδικα καταδικασμένος σε θάνατο πατέρας ή το ντοκιμαντέρ Untouchable (7/10) της Ursula Macfarlane για τον αμαρτωλό παραγωγό του Hollywood, που αποτέλεσε την αφορμή για την δημιουργία του κινήματος Me Too.

Trivia: Στην ταινία συμμετέχει ο Fares Boulos (Farastafari), υποψήφιος κουνιάδος της Ivanka Trump.

Το φιλμ κυκλοφορεί στις 17 Οκτωβρίου 2019 από την Odeon.