Από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο
Κριτική για την νέα σκηνοθετική δουλειά του Κωνσταντίνου Κυριακού
«Τύχη και των Ανδρών τα Βλέμματα (Σονέτο 29)»
Βαθμολογία: 6,5/10
Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης, θεατρικός συγγραφέας και μεταφραστής Κωνσταντίνος Κυριακού, σε συνεργασία με τον Πολυχώρο Vault Theatre Plus και έχοντας την υποστήριξη της Πρεσβείας του Καναδά, ανεβάζει την παράσταση Τύχη και των Ανδρών τα Βλέμματα (Σονέτο 29). Πρόκειται για το αυτοβιογραφικό κείμενο Fortune and Men’s Eyes του Καναδού θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη Τζων Χέρμπερτ (John Herbert, 1926-2001), το οποίο ασχολείται με τον φαύλο κύκλο του ποινικού σωφρονισμού, αλλά και την ανάγκη για στοργή μεταξύ των κρατουμένων.
Ο Χέρμπερτ εμπνεύστηκε από το Σονέτο 29 του Σαίξπηρ, δίνοντας στο έργο του για τίτλο τον πρώτο του στίχο (When, in disgrace with fortune and men’s eyes: Όταν σμικρύνομαι στα μάτια όλου του κόσμου-Διονύσης Καψάλης). Η πρεμιέρα έγινε το 1967 off-Broadway και στο σινεμά μεταφέρθηκε το 1971
Ενέπνευσε και τίτλο επεισοδίου της τηλεοπτικής σειράς Riverdale, που – όπως και το φιλμ – γυρίστηκε στον Καναδά.
Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα της παράστασης βασίζεται στην απόδοση του ολιγομελούς θιάσου, τον οποίο σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Κυριακού. Ο Κυριακού μετέφρασε και το έργο, χωρίς να επέμβει στην αγγλοσαξονική αργκό, που στα ελληνικά όμως δεν έχει την ίδια δυναμική. Έτσι οι ηθοποιοί βασανίζονται να θυμούνται και να ξεστομίζουν αμερικανικές βρισιές, που καλό θα ήταν να έχουν μεταφερθεί στην εγχώρια καθομιλουμένη. Δυστυχώς το θέμα της σωστής εκμάθησης και της κατανοητής εκφοράς του κειμένου αφορά στους περισσότερους των ηθοποιών της παραγωγής. Τακτικά κατά την διάρκεια του έργου, ο καθένας με την σειρά του, σκοντάφτουν πάνω σε λέξεις του κειμένου, με συνέπεια να αποδιοργανώνουν την θεατρική ψευδαίσθηση, στερώντας από τον θεατή την ευκαιρία να απορροφηθεί από το δρώμενο. Υπάρχουν όμως και σκηνές υποκριτικής δεινότητας.
Καλύτερος όλων ο Πωλ Ζαχαριάδης, που ενσαρκώνει ιδανικά την Queenie. Ο Ζαχαριάδης κρατά πάνω του το πρώτο μισάωρο της παράστασης λόγω της απαράμιλλης αίσθησης του χιούμορ. Αποκάλυψη ο Κυριάκος Ψυχαλής, που υποδύεται τον νεοφερμένο στο κελί Smitty. Ο Ψυχαλής επιτυγχάνει στην σταδιακή μεταμόρφωση του Smitty από θύμα σε θύτη. Ο Πέτρος Γιασεμής μπορεί να άλλαξε εξωτερικά, για να παίξει τον σκληροτράχηλο Rocky, η προβληματική όμως απόδοση της ατάκας του στην αρχή της παράστασης, υπονόμευσε την ζωηρότητα της σύγκρουσης για την αρχηγία στο μπλοκ μεταξύ αυτού και της Queenie. Κρίμα γιατί το παίξιμό του φλέρταρε με την φυσικότητα και εξέπεμπε ενστικτώδη σεξουαλικότητα και υποβόσκουσα βία. Ο τέταρτος του κελιού Ιωακείμ Κάσδαγλης υποδύθηκε τον ρόλο της λιγομίλητης και ρομαντικής Mona. Μιας και η Mona έχει τα λιγότερα λόγια εκ των κρατουμένων, ο Κάσδαγλης έπρεπε να λάμψει με το βλέμμα, τις μούτες, την κίνηση και την αθόρυβη συμμετοχή του στο δράμα των υπολοίπων. Το κατάφερε, αν και στο τελευταίο μισάωρο δεν απέφυγε τους μορφασμούς, που παρέπεμπαν σε κακό παιδικό θέατρο. Ο Αντώνης Αντωνίου ως Φύλακας, υπήρξε στιβαρός, αλλά αρκετά συγκρατημένος. Παρόμοια θεματολογία έχει παρουσιαστεί συχνά στο ελληνικό θέατρο εδώ και δεκαετίες. Παραδειγματικά, θα έπρεπε το έμψυχο δυναμικό του έργου να βουτήξει με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα στο τολμηρό κείμενο, να παρασυρθεί από το κύμα του, για να συμπαρασύρει και το κοινό.
Ενδιαφέρουσα μουσική από τον Γιώργο Μπουσούνη. Στίχοι τραγουδιού: Λία Μπάρμπα. Τραγούδι: Γιάννης Ζαράγκαλης. Σκηνικά –Κοστούμια: Κατερίνα Χατζοπούλου. Κινησιογραφία: Κωνσταντίνος Παπαθανασίου. Φωτογραφίες – Trailer: Πέτρος Γιασεμής. Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will.
«Τύχη και των Ανδρών τα Βλέμματα (Σονέτο 29)» ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ του Τζων Χέρμπερτ.
• Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS, Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός. Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια), www.facebook.com/VAULTT heatreGr1. Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889 (11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00). Παραστάσεις: Σάββατο στις 18:15 και Κυριακή στις 21:15, για περιορισμένες παραστάσεις. Τιμές εισιτηρίων: 12 € (γενική είσοδος), 10 € (φοιτητές, άνεργοι, ΑμΕΑ), 5 € (ατέλειες). Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (με 10λεπτο διάλειμμα). Η παράσταση είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 15 ετών.