Βαγγέλης Παπαθανασίου από παιδί είχε πάνω απ' όλα την μουσική

Όταν ήμουν 4 ετών

γνώριζα το μέτρο,

γνώριζα τον ρυθμό,

γνώριζα την αρμονία.

Όλα αυτά

δεν ήταν τίποτε άλλο

παρά η μουσική.

Αλλά σε αυτή την ηλικία,

η γνώση μου ήταν

καθαρά ενστικτώδης.

Παρατηρώντας και μελετώντας

τη φύση που με περιέβαλλε,

έβλεπα ότι το ίδιο σύστημα

με το οποίο λειτουργούσαν

τα πράγματα γύρω μου,

ήταν ταυτόσημο

με τη μουσική.

Λίγο αργότερα, ανακαλύπτοντας

από πού πηγάζει η λέξη ΚΟΣΜΟΣ,

είδα,

μέσα από τη μουσική,

πώς μετατρέπεται

η ακοσμία σε κόσμο.

Ως εκ τούτου, η αταξία σε τάξη

και η δυσαρμονία σε συμφωνία.

Η λέξη ΚΟΣΜΟΣ

χρησιμοποιείται λανθασμένα

στις άλλες γλώσσες

αντί της σωστής λέξης

ΣΥΜΠΑΝ,

διότι,

ο θαυμασμός των προγόνων μας

για το ΣΥΜΠΑΝ,

τους έκανε να το αποκαλούν

ΚΟΣΜΟ, κάτι όμορφο δηλαδή

(κόσμημα).

Ο άνθρωπος

δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο

παρά μέρος του Σύμπαντος.

Αλλά και μέλος του Σύμπαντος.

Όταν ήμουν μικρός

και συναντούσα για πρώτη φορά

ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας,

τους έλεγα:

''Ξέρω τη μελωδία σου'',

και όταν τους το έλεγα αυτό,

οι περισσότεροι,

χωρίς να καταλαβαίνουν,

γελώντας,

μου χάιδευαν τα μαλλιά.

Όταν προσεκτικά

παρατηρείς και ακούς τη φύση,

εκείνη σου τα λέει όλα.

Αυτό που έχω αποκομίσει

είναι πως μουσική και Σύμπαν

είναι ταυτόσημα

κι αν θέλετε η μουσική είναι

ο συμπαντικός κώδικας

που διέπει τα πάντα.

Με τον όρο μουσική δεν εννοώ

ένα μουσικό ρεπερτόριο

διαφόρων μουσικών κομματιών

αλλά τις προπατορικές παλμώσεις

του Σύμπαντος.

Αν οι μεγάλοι επιστήμονες

κάθε κλάδου, οι νομπελίστες,

είχαν

τις πρέπουσες επιστημονικές

μουσικές γνώσεις,

είμαι σίγουρος ότι

η αντίληψη περί Σύμπαντος

και οι απαντήσεις

σε πολλαπλά ερωτήματα

θα ήταν κατά πολύ

πιο πλήρεις.

Για παράδειγμα, αν πάρουμε

την αρχή της απροσδιοριστίας

του Χάιζενμπεργκ,

περί συνεχούς μετακίνησης

στην τροχιά των ηλεκτρονίων,

αν γνώριζαν οι επιστήμονες

μουσική

θα ήξεραν ότι για να πας

από το Nτο στο Σολ,

δεν είσαι υποχρεωμένος

να περάσεις από τα Ρε, Μι, Φα.

Η μουσική κάποτε ήταν από τους

πέντε κλάδους των μαθηματικών,

δηλαδή: αριθμητική, γεωμετρία,

στερεομετρία, αστρονομία

και μουσική.

Και την εποχή των δεινών,

την εποχή που γκρεμίστηκαν

οι βιβλιοθήκες,

που κάηκαν βιβλία,

που έκλεισαν Ακαδημίες,

που σταμάτησαν

οι Ολυμπιακοί Αγώνες,

δηλαδή την περίοδο

της μεγάλης καταστροφής

της Ελληνικής Σκέψης,

ξεκόλλησαν,

όπως τα γλυπτά του Παρθενώνα,

το κομμάτι της μουσικής

από τα μαθηματικά.

Γιατί;

Διότι αφαιρώντας τη μουσική,

το αποτέλεσμα ήταν

να μη μπορεί να υλοποιηθεί

το όνειρο της επιστήμης

που ήταν η διατύπωση μιας

γενικής θεωρίας του Σύμπαντος.

Βαγγέλης Παπαθανασίου

.............................................................

Πηγή:

BHMAgazino - tovima. gr

Απόσπασμα από συνέντευξη

στον Παύλο Παπαδόπουλο.

Video Url