Ο Άρης Δημοκίδης στα Μικροπράγματα  που είναι εντεταγμένα στην διαδικτυακή Lifo γράφει αυτά που σκεφτόμαστε όλοι, αλλά οι περισσότεροι φοβόμαστε να τα γράψουμε

 

Υποκριτές και στη ζωή: απ’ αυτήν που κέρδισε Όσκαρ πριν από 20 χρόνια, μέχρι αυτούς που μόλις τέλειωσαν γυρίσματα μαζί του

 

Ο ένας μετά τον άλλο, ηθοποιοί υπογράφουν «δηλώσεις μετανοίας», ως κίνηση καριέρας. Ακόμα κι αν τον περασμένο μήνα έκαναν κανονικότατα γυρίσματα μαζί του! Ο φόβος μήπως και τους κουνήσουν το δάχτυλο ή μήπως και θεωρηθούν αναίσθητοι, ωθεί συνεργάτες του Γούντι Άλεν όχι απλά να αποστασιοποιούνται, αλλά να κάνουν και μελοδραματικές δηλώσεις τύπου «ήταν το χειρότερο λάθος της ζωής μου που συνεργάστηκα μαζί του».

 

Τυχαίνει να θεωρώ τον Γούντι Άλεν αθώο για την υποτιθέμενη κακοποίηση της κόρης της πρώην συντρόφου του Μία Φάροου. Οι «πολύκροτες» αποδείξεις της Φάροου είχαν προκαλέσει αυτεπάγγελτη έρευνα απ’ την Αστυνομία του Κονέκτικατ, που έφερε για να την βοηθήσει ειδική ερευνητική ομάδα απ’ το Yale-New Haven Hospital. Μετά από εξάμηνη έρευνα (που περιλάμβανε και ιατρικές εξετάσεις) κατέληξαν ότι η Ντίλαν ΔΕΝ κακοποιήθηκε. Επιπλέον, απ’ τις έρευνες που έγιναν υπήρξαν σοβαρές ενδείξεις πως η καταγγελία ήταν κατασκευασμένη. Ο Dr. John M. Leventhal, επικεφαλής της έρευνας του του Yale New Haven Hospital εξήγησε: «Είχαμε δύο υποθέσεις/πιθανότητες. Η μία ήταν ότι αυτοί οι ισχυρισμοί έγιναν από ένα συναισθηματικά ταραγμένο παιδί και μετά εντυπώθηκαν στο μυαλό του σαν αληθινοί. Και η άλλη περίπτωση ήταν πως δασκαλεύτηκε ή επηρεάστηκε από τη μητέρα της. Δεν καταλήξαμε με σιγουριά σε κάποια απ’ τις δύο υποθέσεις. Πιστεύουμε ότι πιθανότατα ήταν μάλλον ένας συνδυασμός και των δύο.» Οι κατηγορίες ήταν αβάσιμες και το θέμα δεν προχώρησε καν δικαστικά.

 

Άλλοι τυχαίνει να τον θεωρούν ένοχο και να πιστεύουν την άλλη πλευρά. Σεβαστό και αυτό.

 

Πόσο γελοίοι όμως είναι όλοι αυτοί που ενώ ήταν γνωστές εδώ και 25 χρόνια όλες οι κατηγορίες της Φάροου κι αυτοί μια χαρά έπαιζαν στις ταινίες του, τώρα ΞΑΦΝΙΚΑ διαπιστώνουν ότι ο Άλεν ήταν ένα τέρας και πρέπει να τον αποκηρύξουν.



Η Mira Sorvino κέρδισε Όσκαρ β΄Γυναικείου Ρόλου το 1995 χάρη στο Mighty Aphrodite. Όλες οι κατηγορίες παιδοφιλίας για τον Άλεν ήταν ήδη γνωστές όταν της έγινε πρόταση να παίξει. Και παρόλα και αυτά έπαιξε, και κέρδισε βραβεία και έκανε μια άλφα καριέρα μετά.

 

23 χρόνια μετά, κι ενώ δεν έχει προκύψει ΚΑΝΕΝΑ νέο στοιχείο, καμία νέα ένδειξη πως ίσως η Δικαιοσύνη παρέβλεψε κάτι ή πως ο Άλεν ήταν τελικά ένοχος, η Σορβίνο ξεσπά δηλώνοντας πόσο λυπάται που συνεργάστηκε με τον Γούντι Άλεν. Έγραψε μια ανοικτή επιστολή στην Ντίλαν Φάροου, με στόχο να εκφράσει δημόσια τη λύπη της για το ότι δεν πίστεψε από την αρχή. (To Όσκαρ φυσικά δεν το δίνει πίσω…)

 

Τι άλλαξε και την πίστεψε ξαφνικά τώρα; Τίποτα απολύτως. Απλά με το που έσκασε το σκάνδαλο Γουάινστιν, όσοι σχετίζονταν με οποιονδήποτε που το όνομά του είχε ακουστεί για οτιδήποτε, έστω και αβάσιμα, έπρεπε να τον αποκηρύξουν γιατί αλλιώς οι ακτιβιστές θα τους κατηγορούσαν και τα τρολ του ίντερνετ θα έλεγαν «ΠΛΟΥΤΙΣΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΚΤΗΝΟΣ» και «ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΕΣΑΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΟΦΙΛΟ ΒΙΑΣΤΗ!». Το δε μαχητικό Χόλιγουντ, που ανεχόταν τα πάντα για δεκαετίες, ξαφνικά θα τους θεωρούσε μαύρα πρόβατα.

 

Η κόρη της Μία Φάροου είχε ξανααφηγηθεί την ιστορία της πριν μερικά χρόνια, προσπαθώντας να ντροπιάσει όσους τολμούσαν να μην την πιστεύουν και όσες ηθοποιούς συνεργάζονταν ακόμα με τον Άλεν: «Ντροπή σου Κέιτ Μπλάνσετ, πώς μπόρεσες Νταϊάν Κίτον» και πάει λέγοντας. Κανένας απ’ αυτούς που σήμερα ξαφνικά πιστεύουν την Φάροου δεν είχε βγάλει μιλιά τότε.




Αλλά δεν βγαίνουν, απρόκλητα, μόνο ξεχασμένοι, παμπάλαιοι συνεργάτες όπως η Σορβίνο.Eίχαμε και την πρόσφατα βραβευμένη Greta Gerwig που είπε ότι μετάνιωσε που έπαιξε στο To Rome With Love του 2012: «Αν ήξερα τότε αυτά που ξέρω τώρα, δεν θα είχα παίξει στην ταινία». (Τι στην ευχή ξέρει τώρα; Μπορεί κάποιος να πιστέψει ότι δεν είχε ακούσει μέχρι τώρα την κατηγορία που επαναλαμβάνει η Φάροου εδώ και δεκαετίες; Ειδικά όταν το 2002 είχε πει πως το όνειρο της ζωής της είναι να παίξει σε ταινία του Άλεν.)

 

Έπειτα διάβασα για έναν από την νέα ταινία, το Wonder Wheel -που ενώ είδα πρόσφατα την ταινία δεν θυμόμουν καν ποιος ήταν και αν όντως εμφανιζόταν-, που έσυρε το χορό, κερδίζοντας δημοσιότητα. Πετάχτηκε να κατακρίνει τον Άλεν, αλλά περίμενε να τελειώσουν πρώτα τα γυρίσματα.

 

Και μετά, έχουμε και τους ακόμα πιο γελοίους, αυτούς που παίζουν στην ταινία που μόλις γύρισε ο Άλεν και θα παιχτεί του φέτος ή του χρόνου! Δηλαδή μέχρι πριν λίγες εβδομάδες έκαναν γυρίσματα μαζί του, και τώρα για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, αποστασιοποιούνται, αδειάζοντας τον σκηνοθέτη.



Πάλι καλά που δε χρειάστηκε να ξανασυνεργαστεί μαζί του άλλες 2-3 φορές η Ρεμπέκα Χολ πριν θυμηθεί ότι δεν τον πιστεύει

 

Η χειρότερη, κατά τη γνώμη μου, είναι η Ρεμπέκα Χολ. Έπαιξε στο Vicky Christina Barcelona το 2008 καθώς η κατηγορία ήταν γνωστή για 15 χρόνια, και πρόσφατα της πρότειναν να παίξει στην επόμενη ταινία του Άλεν. Είπε πάλι ναι, τελείωσε το γύρισμα πριν από ελάχιστο καιρό, αλλά τώρα, ακολουθώντας τη μόδα της εποχής, ζητά συγγνώμη και λέει πως δεν θα ξαναπαίξει σε ταινία του. Στο Instagram αναφέρει πως οι δηλώσεις της Ντίλαν Φάροου, κόρης της Μία Φάροου, την έκαναν να συνειδητοποιήσει πως η συνεργασία της με τον σκηνοθέτη ήταν λάθος. Ποιες δηλώσεις όμως; Οι τελευταίες αναλυτικές ήταν αυτές του 2013, όταν ανακινήθηκε και πάλι το θέμα. Η Ρεμπέκα Χολ ξαναδέχτηκε να παίξει σε φιλμ του Γούντι Άλεν το 2017 (και θα κυκλοφορήσει το 2018).



 

Αλλά και ο Τιμοτέ Σαλαμέ -που θα παίζει στην ίδια, επερχόμενη ταινία του Άλεν, προσφέρει τις οικονομικές απολαβές από τη συνεργασία τους στην καλή οργάνωση Time’sUp. Ο νεαρός ηθοποιός που έγινε ευρέως γνωστός από την ταινία «Call me by your name» είναι προφανές ότι πάει προς τα Όσκαρ κάνοντας μια κίνηση καριέρας. Θα τιμούσαν άραγε τα Όσκαρ, μέσα σε αυτό το εκρηκτικό, εναντίον του Άλεν κλίμα έναν συνεργάτη του, ο οποίος μάλιστα είχε το θράσος να μην τον αποκηρύξει; Δεν θα το μάθουμε, εξάλλου ο Τιμοτέ Σαλαμέ δεν παίρνει το ρίσκο.

 

Μπορεί κάποιος να άλλαξε στ’ αλήθεια γνώμη; Δύσκολο. Πιστεύω πως κάποιοι μπορεί να θεωρούσαν πως ο Άλεν ήταν ένοχος αλλά το παρέβλεψαν επειδή καίγονταν να παίξουν σε ταινία του. Μέχρι πρόσφατα ήταν ύψιστη τιμή, αλλά τώρα που θεωρείται ντροπή τρέχουν να γλιτώσουν τη ρετσινιά. Τώρα κάνουν ότι νέα στοιχεία (ποια;!) τους έκαναν να αλλάξουν γνώμη. Υπάρχει πάντως περίπτωση να υπάρχουν και μερικοί αφελείς ή ευκολόπιστοι που μπορεί να άλλαξαν γνώμη με το σκεπτικό «Α, για δες, αφού τελικά υπήρχαν αληθινές καταγγελίες για τον Γουάινστιν, τότε αλλάζουν όλα! Αναμφίβολα και οι καταγγελίες για τον Αλέν ήταν τελικά αληθινές.»

 

Κατανοητό ότι δεν θέλουν να τους κράζουν αυθημερόν κάποιοι ακραίοι και κάποιες ακραίες που θεωρώ ότι δεν εκφράζουν το κίνημα #MeToo. Όμως πόσο άσχημο και πόσο αχάριστο το ότι πρώτα εκμεταλλεύτηκαν τον Γούντι Άλεν (που μπορούσε να έχει όποιον ηθοποιό ήθελε), πήραν καλούς ρόλους, ανέβασαν το κασέ τους, έγιναν ονόματα ή απλώς έκαναν μια καλή κίνηση για την καριέρα τους – κι όταν βγήκε στην επικαιρότητα το θέμα του Γουάινστιν, τον Άλεν τον πέταξαν ελαφρά τη καρδία, σα στυμμένη λεμονόκουπα.

 

Όπως δεν γίνεται κάθε γυναίκα που καταγγέλλει κάτι να θεωρείται «ψεύτρα» (σπανιότατα ψεύδονται), δεν γίνεται και κάθε άντρας να θεωρείται ένοχος, ακόμα κι αν έχει αθωωθεί απ’ το δικαστήριο ή ακόμα κι αν δεν χρειάστηκε καν να αθωωθεί γιατί η καταγγελία ήταν τόσο αβάσιμη που δεν κατάφερε καν να φτάσει εκεί – όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση.

 

Θεωρώ τίμιους όλους τους ηθοποιούς (αν υπήρξαν φυσικά) που όταν τους προτάθηκε ρόλος σε ταινία του Άλεν τα τελευταία 25 χρόνια είπαν όχι. Όλα τα άλλα είναι κινήσεις για το θεαθήναι. Για να εισπράξουν τα εύκολα μπράβο, και για να συνεχίσουν την καριέρα τους ανεμπόδιστα χωρίς το στίγμα του «απολογητή του Άλεν».

 

Πολύ καλό το κίνημα Time’s Up, τέρατα όσοι όντως παρενοχλούν ή κακοποιούν γυναίκες. Και είναι γεγονός ότι η πλειοψηφία των γυναικών που κάνουν καταγγελίες λένε την αλήθεια (υπάρχουν οι σχετικές στατιστικές). Όμως κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, και υπάρχουν και εξαιρέσεις. Όπως δεν γίνεται κάθε γυναίκα που καταγγέλλει κάτι να θεωρείται «ψεύτρα», δεν γίνεται και κάθε άντρας να θεωρείται ένοχος, ακόμα κι αν έχει αθωωθεί απ’ το δικαστήριο ή ακόμα κι αν δεν χρειάστηκε καν να αθωωθεί γιατί η καταγγελία ήταν τόσο αβάσιμη που δεν κατάφερε καν να φτάσει εκεί – όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση.

 


Με τη βοήθεια μερικών ηθοποιών (πιθανότατα δειλών και με ιδιοτελή κίνητρα), ενισχύεται η πεποίθηση πως ο Γούντι Άλεν είναι ένοχος. Δεν έχουν σημασία οι αστυνομικές έρευνες, οι αποδείξεις, ή η Δικαιοσύνη. Αρκεί η γενικότερη αίσθηση. Η σίγουρη ενοχή του Άλεν μένει στο μυαλό του μέσου αδαή, που ταυτόχρονα πιστεύει ότι ο σκηνοθέτης τα έφτιαξε με την «ανήλικη κόρη» που «την μεγάλωσε» και μετά την παντρεύτηκε (και το ανήλικη, και το κόρη, και το την μεγάλωσε είναι λάθος).

 

Θεωρώ ότι οι περισσότεροι ηθοποιοί το κάνουν τελείως ψεύτικα και υποκριτικά, και στο μυαλό μου έρχεται η λέξη αχαριστία και η έκφραση ‘δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται’. Όμως μένει κάτι καλό: κάποιοι απ’ αυτούς δίνουν λεφτά τους σε σημαντικούς σκοπούς. Κι ας είναι απειροελάχιστα, είναι πολύ καλύτερο απ’ το να τα κρατούσαν οι ίδιοι.

.

*Μέχρι να δημοσιευτεί το παραπάνω άρθρο κι άλλοι ηθοποιοί έτρεξαν να αποστασιοποιηθούν, με ακόμα πιο γελοίες δικαιολογίες. Η Μαριόν Κοτιγιάρ είπε ότι δε θα ξανασυνεργαζόταν μαζί του γιατί η εμπειρία της ήταν «περίεργη» παρότι -όπως παραδέχτηκε η ίδια- δεν είχαν ιδιαίτερη επαφή στα γυρίσματα! Ο δε Κόλιν Φερθ έκανε δήλωση μετανοίας χωρίς καν να δώσει δικαιολόγια…

 

Πηγή: http://mikropragmata.lifo.gr/zoi/oi-ithopoioi-pou-ksafnika-apokiryssoun-ti-synergasia-tous-me-ton-gounti-alen-einai-apla-geloioi/

 

http://www.apotis4stis5.com/themata-f/28976-3-11